Într-o eră a business-ului online şi a gadgeturilor sofisticate, jucăriile clasice nu mai sunt atractive pentru copii. Un gigant din acest domeniu, Toys R Us, a anunţat că, până la sfârşitul anului, va vinde sau va închide toate cele aproape 900 de magazine pe care le deţine în Statele Unite. 30.000 de locuri de muncă sunt în pericol. Iar următoarele pe listă sunt magazinele din Asia şi din Europa Centrală. Este încă un exemplu de retailer clasic ce a pierdut lupta şi nu a reuşit să ţină pasul. A acumulat datorii şi nu a reuşit să evite falimentul.
În ultima perioadă, lanţul american de jucării a încercat fără succes să găsească un cumpărător sau să ajungă la un acord de restructurare a datoriilor către creditori. Compania a fost preluată în 2005 de un grup de investitori, dar banii acestora nu au ajutat-o.
Toyr R Us s-a tot luptat să-şi crească vânzările după ce a depus cererea de intrare în faliment, în septembrie anul trecut.
După acea dată a mai obţinut un împrumut de 3,1 miliarde de dolari. A reuşit, graţie acestei sume, să-şi ţină magazinele deschise în perioada sărbătorilor, iar compania a sperat că va redeveni viabilă. Rezultatele pentru luna decembrie au arătat contrariul, motiv pentru care singura soluţie a rămas închiderea celor 885 de magazine din Statele Unite în care lucrează aproximativ 30.000 de persoane. La nivel mondial, Toys R Us are peste 1.600 de magazine.
Deocamdată, nu este clar ce se întâmplă cu lanţul de magazine din Canada, divizie care, de asemenea, a depus anul trecut o cerere de intrare în faliment. Pentru operaţiunile din Asia şi din ţările central-europene - printre care Germania, Austria şi Elveţia, compania americană a anunţat un proces de reorganizare şi vânzare. Cu o istorie de peste 70 de ani, Toys R Us, înfiinţată în New Jersey, nu a reuşit să ţină piept unor giganţi precum Target, Amazon şi Walmart, care vând la preţuri mult mai accesibile, mai ales că au o prezenţă puternică în online. Comportamentul clienţilor s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, dar unele magazine au ignorat acest aspect. Iar datele arată că sunt tot mai mulţi retaileri clasici care nu reuşesc să se menţină pe piaţă pentru că afacerile online sunt mult mai accesibile.
Într-un singur an - în 2017, în Statele Unite s-au închis peste 8.000 de magazine, dublu faţă media înregistrată pe parcursul a 10 ani, între 2006 şi 2016.
Dispariţia de pe piaţă a Toys R Us reprezintă o lovitură şi pentru sute de producători pentru care lanţul american era principalul client. Printre ei se numără americanii de la Mattel - creatorii păpuşilor Barbie, ale căror vânzări către Toys R Us reprezentau 10%, dar şi danezii de la Lego. Într-o lume în care copiii preferă gadgeturile şi telefoanele inteligente încă de la vârste fragede, producătorii de jucării clasice caută să se reinventeze ori să reducă din costuri.
Mattel a pus la vânzare luna această mai multe păpuşi Barbie care imită personalităţi feminine celebre şi inspiraţionale. Lego, deşi rămâne cea mai mare companie de jucării din lume, anunţa în septembrie că va concedia 1.400 de angajaţi, din cauza vânzărilor slabe din colecţia Batman. În 2016, la nivel global, s-au vândut jucării în valoare de aproape 90 de miliarde de dolari, iar anul trecut acestă piaţă a înregistrat o creştere de doar un procent.