O bună idee de afacere nu e de ajuns pentru ca antreprenorul să aibă şi succes. În România, e nevoie de multă muncă şi de finanţare serioasă. Ţara noastră rămâne o ţară scumpă pentru antreprenori. Ai nevoie, în medie, de 12.500 de dolari ca să poţi începe un business în România, cu o mie de dolari mai mult decât ţi-ar trebui în Polonia. Cu toate acestea, din 2011 şi până la finalul lunii iulie, antreprenorii debutanţi înfiinţaseră peste 32.500 de firme.
Bagelul new-yorkez s-a dovedit a fi reţeta succesului pentru acest tânăr, care a pariat 23 de mii de euro împreună cu un partener de afaceri pe mic dejunul românilor care lucrează în corporaţii. Este un alt fel de sandwich, cu ingrediente precum mozzarella şi prosciutto.
Alexandru Petrescu, antreprenor: „Acesta este the Bagel Box, cutia gândită special pentru livrări, adică ce livrăm noi la birouri, în general e gândită pentru masa de şedinţe.”
De la idee la plan de afaceri şi punerea în practică este cale lungă.
Alexandru Petrescu, antreprenor: „A fost foarte greu în momentul în care lucram cu funizori locali de servicii, de exemplu rulota. A durat cu trei luni mai mult decât trebuia să o terminăm. ”
Ca să economisească bani, dar şi pentru a putea interacţiona cu alţi antreprenori, Alexandru îşi împarte biroul cu aceştia. Fiecare plăteşte cel puţin 170 de lei pe lună pentru spaţiul de lucru. E de 10 ori mai puţin decât l-ar costa să închirieze drept birou un apartament de 2 camere în zonă.
Vlad Craioveanu, reprezentantul unui hub de afaceri: „Ea include oameni care lucrează în educaţie, în marketing, în finanţe, la fel de bine cum include oameni care lucrează în tehnologie, web design. Faptul că ai acces la o comunitate de oameni ca tine, pasionaţi, te ajută să faci nişte paşi mult mai rapizi.”
Finanţarea unei afaceri la început de drum este costisitoare în România. Costa 12.500 de dolari să înfiinţezi de la zero o afacere, cu o mie de dolari mai mult decât în Polonia, potrivit unui raport al unei companii. Mai ieftin ca la noi este şi în Croaţia şi Suedia. Cel mai puţin investesc antreprenorii bulgari, mai puţin de jumătate din suma necesară în România.
Vlad Craioveanu, reprezentantul unui hub de afaceri: „Ceea ce cumva defineşte succesul sau cât de uşor îţi este ca antreprenor să ai succes ţine de un model de business potrivit, la fel de bine ţine de finanţarea la care ai acces şi de regimul fiscal.”
Ionuţ Stanimir, purtătorul de cuvânt al unei bănci comerciale: „Cea mai mare problemă este a identifica un produs viabil pe o piaţă viabilă, al cărui flux de vânzare să fie unul constant. La 6, 9 luni, dacă dovedeşte că are activitate economică şi produce venituri deja începe să fie finanţabil.”
Cele mai multe firme deschise de antreprenori aflaţi la prima afacere sunt în Bucureşti - peste 4.400 din cele 32 de mii înfiinţate din 2011 şi până acum. Capitala este urmată de Cluj şi Timiş.
Cât costă, în medie, deschiderea unei afaceri (dolari)
România 12.500
Polonia 11.500
Croaţia 11.000
Bulgaria 5.700
sursa: zf.ro, raport GEM