Primăria Capitalei promite o nouă sală polivalentă, „nemaiîntâlnită” în România. Ar urma să aibă 20.000 de locuri și să coste 138 de milioane de euro. Arena Naţională, care a costat aproape dublu, e însă un exemplu perfect de management dezastruos. În timp ce marile stadioane din Europa aduc anual venituri de zeci de milioane de euro, principala arenă din Capitală face bani numai din vânzarea de bilete şi abonamente sau din organizarea de evenimente. Şi acelea numărate pe degetele de la o mână. Cine vrea, de exemplu, să facă un tur al stadionului trebuie, mai întâi să facă o solicitare la Primărie. Şi asta se vede şi în încasări. În 2018, Primăria a încasat din turul stadionului de 33.000 de ori mai puţin decât Camp Nou. Din cele 250 de milioane de euro cât a costat cea mai mare arenă din ţară, municipalitatea a amortizat în şapte ani doar... 2 la sută.
Când nu e meci, Arena Naţională pare părăsită. Porţile sunt ferecate, iar în parcul din jurul stadionului abia găseşti câţiva bucureşteni atenţi la condiţia lor fizică. Nici vorbă de turiştii atraşi de marile arene ale lumii.
Alexandra Georgescu, jurnalist Digi24: „În acest moment, casele de bilete din spatele meu sunt închise, lucru care se întâmplă în majoritatea timpului. Singurul moment în care se deschid este când urmează o competiţie sportivă aici, pe Arena Naţională. Pentru că nu au acces pe stadion şi pentru că nu au nici alte atracţii, tot ce le rămâne oamenilor de făcut este să vină aici să se plimbe sau să facă mişcare”.
Pentru a vizita stadionul trebuie să mergi mai întâi la Primărie. Casele de bilete sunt închise, iar singurii de la care poţi obţine informaţii sunt paznicii.
- Ghişee deschise pe undeva?
- Pentru meci se bagă cam în 2-3 zile în faţă.
- Vreau să aduc nişte copii pentru un tur de stadion şi nu ştiu unde să întreb.
- De exterior?
- Cu stadion cu tot.
- Şi interior?
- Da.
- Păi da, dar trebuie să mergeţi la Primărie şi să fie cineva însoţit.
- S-au mai făcut?
- S-au mai făcut, dar numai cu organizare, trebuie să mergeţi la Primărie.
- Deci prin Primărie totul.
- Da, da, da. Vine cineva şi merge cu dumneavoastră.
- Aici nu am nicio şansă, nu?
- Nu, aici sunt casele de bilete.
Metoda „încâlcită” de a intra pe stadion se reflectă şi în încasări. Doar câteva sute de oameni au avut răbdare anul trecut să parcurgă toţi paşii, iar Primăria a încasat... 1.500 de euro din astfel de tururi.
Profiturile unor stadioane mari din Europa
Pratica pur românească e departe de ce se întâmplă pe melaguri străine.
În cei 7 ani de la inaugurare, Arena Naţională a adus venituri de doar 4 milioane de euro, adică mai puţin de 2% din valoarea construcţiei, în timp ce cheltuielile s-au ridicat la 7,5 milioane de euro.
Camp Nou, de exemplu, stadionul Barcelonei, e vizitat anual de două milioane de oameni. Încasările depăşesc 50 de milioane de euro, bani suficienţi pentru achiziţia unui fotbalist de top. La asta se adaugă venituri de 90 de milioane de euro din magazine, restaurante şi muzeul oficial al clubului.
În topul cluburilor cu cele mai mari venituri din stadioane mai sunt Real Madrid cu 143 de milioane de euro, Manchester United - 120 de milioane şi Bayern Munchen cu 103 milioane de euro anual. Bavarezii au avut nevoie de doar 6 ani pentru a amortiza stadionul de peste jumătate de miliard de euro.
VIDEO. Imagini spectaculoase cu stadionul pe care joacă Bayern München
Arena Naţională
capacitate 55.000 locuri
venituri tur ghidat - 1.500 euro/an
venituri totale 2012-2018 - 4,2 mil. euro
Camp Nou (FC Barcelona)
capacitate 99.000 locuri
venituri tur ghidat 50 mil. euro/an
venituri totale 144 mil. euro/an
Santiago Bernabeu (Real Madrid)
capacitate 81.000 locuri
venituri totale 143 mil. euro/an
Old Trafford (Manchester United)
capacitate 75.000 locuri
venituri totale 120 mil. euro/an
Allianz Arena (Bayern Munchen)
capacitate 75.000 locuri
venituri totale 103 mil. euro/an.