ArcelorMittal, gigantul siderurgic care controlează combinatul de la Galaţi a anunţat că, printr-o nouă tehnică de prelucrare a oţelului, poate reduce cu 174 de kilograme greutatea unei maşini. Înseamnă că şasiul unei camionete poate fi cu 23% mai uşor.
Această nouă tehnică nu este nici magie, nici alchimie. Siderurgiştii de la Mittal pur şi simplu au întărit oţelul suficient de mult cât să permită turnarea unor componente mai subţiri, dar la fel de rezistente.
Atât în Uniunea Europeană, cât şi în Statele Unite, companiile auto vor trebui să producă automobile mai puţin poluante. Ca să emită mai puţine noxe, vor trebui să consume mai puţin carburant, iar una dintre modalităţile prin care poate fi diminuat consumul este diminuarea greutăţii automobilului.
Industria siderurgică trebuie să se adapteze la aceste schimbări. Căci dacă oţelul nu va deveni mai uşor, va fi înlocuit de companiile auto cu alte materiale. Până acum, alternativa preferată a fost aluminiul.
Însă, siderurgiştii trebuie să se concentreze şi pe calitate, nu doar pe greutate. De exemplu, Dacia a refuzat să cumpere tablă de la combinatul ArcelorMitall din Galaţi. Caroseriile din oţel românesc rugineau prea uşor, spuneau anul trecut surse de la Mioveni pentru Ziarul Financiar.
Tot anul trecut, ministrul economiei de atunci, Varujan Vosganian, le recomanda celor de la Mittal Galaţi să investească în tehnologia care le-ar putea permite să producă tablă bună pentru industria auto, pentru că şi-ar recupera banii în doar jumătate de an.
Totuşi, chiar dacă fostul Sidex nu lucrează cu Dacia, celelalte combinate siderurgice ArcelorMittal din restul lumii livrează componente pentru diverşi constructori auto.
Aşa că, reducerea greutăţii acestor componente pentru reducera consumului şi poluării este esenţială pentru companie. Asta în condiţiile în care industria siderurgică încă mai simte efectele crizei.
În Europa, problemele economiei şi reducerea producţiei de automobile au eliminat 40.000 de locuri de muncă în industria producătoare de oţel. Cererea a scăzu cu 25%, iar marile combinate au cerut facilităţi la Bruxelles şi în statele membre ale Uniunii Europene. În România, Mittal a primit o amânare a plăţii subvenţiilor pentru energia verde.