Pe cei 32 de kilometri ai autostrăzii Timişoara - Arad se circulă doar pe câte o bandă pe fiecare sens de mers, întrucât se toarnă un nou strat de asfalt. După ce bucăţi întregi din autostradă au fost decopertate, acum muncitorii lucrează la foc continuu tocmai pentru că mai au la dispoziţie doar trei săptămâni pentru a turna noul asfalt care, teoretic, trebuie să fie mai lin, fără denivelări şi fără crăpături.
Firma de construcţii este presată să predea autostrada pe data de 30 iunie tocmai pentru că, iniţial, şoseaua rapidă trebuia finalizată anul trecut, în al doilea trimestru. Este aşadar o întârziere de aproape un an.
Oficialii Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale nu îşi fac însă griji şi spun că reasfaltarea nu presupune costuri suplimentare. „Perioada de garanţie, cu o durată de doi ani, începe de la data efectuării recepţiei, programată pentru 30.06.2013”, declara Mircea Pop, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
Şoseaua rapidă a costat 482 de milioane de lei, iar jumătate din bani vin din fonduri europene. Comisia Europeană stă aşadar cu ochii pe noi şi ar putea cere fondurile înapoi dacă nu respectăm termenul. „Prin prisma experienţei cu celelalte autostrăzi, încă din 2010, printr-o scrisoare adresată României, s-a cerut atenţie maximă în legătură cu investirea şi implementarea proiectelor”, se arăta într-o declaraţie a purtătorului de cuvânt al CE Shirin Wheeler.
Statul român a anunţat că, dacă nu termină lucrarea la timp, constructorul va plăti penalizări de 0,1% din valoarea contractului pentru fiecare zi de întârziere.
Probleme sunt şi pe autostrada Arad - Nădlac, care trebuie terminată până la sfâşitul anului. În noiembrie 2012 însă, contractul cu Romstrade pentru tronsonul 1 a fost reziliat. De atunci, pe şantier nu s-a mai mişcat nimic. Cu toate acestea, fostul constructor a încasat de la statul român 153 de milioane de lei.