Bugetul destinat construcţiei de autostrăzi este cu 13% mai mic decât anul trecut. Mai exact, statul dispune de 5,8 miliarde de lei pentru construcţia tronsoanelor din Coridorul IV paneuropean. Pe româneşte, bucureştenii vor mai avea de aşteptat înainte să meargă la munte pe autostradă. Şoseaua de viteză care urma să lege Capitala de vama Borş a rămas fără finanţare.
„Avem datorii de peste 1,9 miliarde, scadente la 1 decembrie 2012 şi finanţăm Coridorul IV european în principal şi câteva centuri ocolitoare. Pentru Suplacul de Barcău - Borş ar mai fi nevoie de suma de 260 de milioane de euro. Nu există această sumă alocată”, a spus Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte.
Chiar și în aceste condiții, preşedintele Consiliului Judeţean Prahova crede că o idee bună ar fi construcția unui tunel prin munte între Oituz şi Târgu Secuiesc.
„În anul de graţie 2013 să o luăm pe serpentine până la altitudini de 1.000 de metri cu tiruri de 60 de tone. Nu vom da autorizaţie pentru proiectul de autostradă dacă nu are tunel... Şi vă spun că are”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, Mircea Cosma.
Pe şoseaua deja existentă, un şofer parcurge distanţa de 57 de kilometri într-o oră. Dacă însă ar circula printr-un tunel, drumul ar dura numai 25 de minute. Vicepremierul Liviu Dragnea spune că un astfel de proiect este prins în planul de dezvoltare.
Un simplu calcul arată însă că finalizarea unui asemenea tunel prin munte ar dura 118 ani şi ar costa 618 milioane de euro. Asta, dacă ţinem cont că finalizarea pasajului Băneasa, care are puţin peste un kilometru, a durat 2 ani şi jumătate. În asemenea situație, experții spun că banii europeni și finanțările externe rămân singura speranță pentru construcția autostrăzilor rămase fără finanţare.