Măsurile vin ca urmare a alinierii la normele europene şi ar putea ajuta autorităţile să lupte mai eficient împotriva evaziunii fiscale. România pierde deja miliarde de lei pentru că firmele evită - legal sau nu - taxele şi birocraţia din vamă.
ANAF vrea să facă o "Vamă electronică" şi să comunice online cât mai mult cu cei care aduc sau trimit marfă peste graniţe. Pentru noile echipamente, licenţe şi programe de pregătire, Fiscul va cheltui peste 15 de milioane de euro în următorii patru ani.
Claudiu Ardeleanu, şeful Direcţiei Generale a Vămilor: „Intenţionăm să înlocuim toate procedurile vamale pe suport hârtie cu proceduri electronice, cu scopul de a crea un mediu electronic pentru vamă şi comerţ”.
Dragoş Doroş, preşedintele ANAF: „Suntem în proces de simplificare care nu totdeauna înseamnă date mai puţine, ci poate mai multe, dar în acelaşi principiu al simplificării”.
Ultimele date, pe anul trecut, arată că vameşii au prelucrat peste 1,5 milion de declaraţii. Au controlat şi supravegheat 20 de de milioane de călători şi 6 milioane de maşini şi tiruri care au trecut graniţele ţării. Firmele acuză autorităţile că au proceduri greoaie şi că taxele vamale sunt mari.
Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România: „În special importatorii evită să lucreze în România să faca importuri direct în România din motive de TVA - la noi se cere plata TVA-ului în vamă şi ca atare îşi deschid puncte în ţările din apropiere - în Bulgaria, Ungaria şi pe unde mai au ei legături, de unde marfa intrând în Uniunea Europeană vine la noi fără niciun fel de problemă”.
Pentru că vămuirea mărfurilor nu se mai face în România, ci în statele vecine, ţara noastră pierde astfel 20% din taxele pe care le-ar putea încasa, potrivit Asociaţiei Exportatorilor şi Importatorilor. România pierde enorm şi din cauza evaziunii fiscale.
În aşteptarea Paştelui, inspectorii antifraudă spun că au început deja să facă controale amănunţite în punctele vamale, iar ţintit este portul Constanţa, acolo unde ajung cele mai multe mărfuri de contrabandă. Vor fi verificate toate mărfurile, de la import şi până la magazine.