Mai multe anchete diferite vor verifica mai multe aspecte diferite ale activităţii celor de la Apple, Facebook şi Google în Uniunea Europeană.
În cazul celor de la Apple nu este anchetată o neregula existentă, ci una care ar putea să apară în viitorul apropiat. Compania va lansa în vară un serviciu streaming muzical, care va permite, contra-cost, ascultarea de melodii direct pe internet. Comisia Europeană verifică acordurile pe care Apple le-a încheiat cu mai multe case de discuri pentru lansarea serviciului.
Există temerea că, prin dimensiunile şi influenţa sa în industria muzicala, Apple ar putea convinge casele de discuri să nu mai lucreze cu servicii de streaming asemănătoare, dar gratuite. Cum ar fi serviciul suedez Spotify, una dintre cele mai inovative afaceri din Uniunea Europeană, pe care autorităţile de la Bruxelles încearcă să o protejeze de o eventuală intrare agresivă a celor de la Apple pe acest segment.
Potrivit Financial Times, autorităţile de la Bruxelles se pregătesc să scoată din sertar şi dosarul celor de la Google. Comisia Europeană vrea să reia ancheta concurenţială declanşată împotriva gigantului american al internetului încă de acum câţiva ani.
Cei de la Google sunt suspectaţi că se folosesc de monopolul pe care îl deţin pe segmentul căutarilor on-line ca să împiedice evoluţia unor servicii rivale.
Autorităţile europene au strâns dovezi noi de la companii care susţin că au fost afectate. Este vorba de site-uri care oferă comparatoare de oferte turistice şi comerciale. Acestea spun că nu apar suficient de sus pe căutarile de pe Google, deoarece gigantul internetului îşi promovează propriile servicii de comparare a ofertelor.
Sunt anchetaţi în acelaşi timp şi cei de la Facebook, însă nu direct de Comisia Europeană, ci de autorităţile naţionale, care îşi bazează totuşi investigaţia pe o directivă de la Bruxelles privind respectarea vieţii private.
Autorităţile din Franţa, Spania şi Italia s-au alăturat celor din Olanda, Germania şi Belgia în verificarea modului în care reţeaua de socializare gestionează datele personale ale celor 300 de milioane de utilizatori din Europa.
Autorităţile vor să afle dacă intimitatea europenilor este încălcată de modul în care Facebook combină informaţiile de pe reţeaua de socializare, şi de pe serviciile Instagram şi WhatsApp, pentru atragerea publicităţii. Inclusiv modul de funcţionare al butonului Like va fi analizat.
Iar această anchetă s-ar putea extinde la toate companiile IT americane, inclusiv la Google şi Apple, care de asemenea se folosesc de datele personale ale utilizatorilor europeni pentru generarea de publicitate.