ANALIZĂ BUSINESS CLUB. Fondul de rezervă, pușculița pentru care Guvernul nu dă socoteală

Data publicării:
bani 3-1

Acum, pe sfârșit de an, începe joaca cu banii. Executivul va permite ministerelor să depășească în acest an plafoanele de cheltuieli de personal cu sumele primite de la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului. Explicația ar fi că există plăți restante, dar cine știe, poate își mai face loc și o primă, un cozonac, ceva, acolo.

Toate bune și frumoase, numai că se cam încalcă niște legi. Legi care impun un prag maxim ca pondere în produsul intern brut al cheltuielilor de personal. Și de aceea este bun Fondul de rezervă, pentru că banii nu sunt incluși la capitolul cheltuieli de personal, ci ca fond de rezervă aflat la dispoziția Guvernului. Nu trebuie justificată destinația banilor.

Banii acum sunt destinați către ministere, deci vor acoperi prea puțin din marea masă a bugetarilor, dar oricum se poate ca acest capitol al cheltuielilor de personal să fi ieșit din ținte. Cât se cheltuie cu personalul Cheltuielile de personal la nouă luni erau de 8,6 miliarde de euro. Dacă se va păstra ritmul, și nu are cum altfel, în acest an cheltuielile de personal vor ajunge la aproape de 11,5 miliarde de euro.

Ca pondere în produsul intern brut vor ajunge în jurul a 8,2 %, cu circa 1% mai mari decât era stabilit. Anul viitor personalul ar trebui să coste statul 9 miliarde de euro, așa e scris în buget. Cu intenția de a mari unele salarii și cu această factură estimată pentru acest an, clar va da cu minus. Chiar rău de tot. Va fi un gol de cel puțin 2,5 miliarde de euro.

Am apreciat că statul nu și-a mai supraestimat veniturile. Iată că se joacă la celălalt capăt. Subestimează unele cheltuieli. Aeroporturi finanțate din Fondul de rezervă Dar chestiunea cu salariile este doar încălzirea. Fondul de rezervă va fi pus la lucru anul viitor.

Tot guvernul a decis că anul viitor toate aeroporturile de interes local vor fi finanțate timp de un an din Fondul de rezervă.Aceste aeroporturi aparțin de consiliile județene. Deci se finanțează de la centru, pentru că autoritățile locale nu au bani pentru a avea grijă de ele. Iar banii de la Guvern vor fi pentru investiții. Trecem peste vechea problemă că se transferă puterea la nivel local, dar banii tot de la bugetul de stat se plătesc.

De ce nu se fac alocările direct de la Ministerul Transporturilor către aceste consilii care să facă investițiile apoi? De ce se folosește Fondul de rezervă? Că până la urmă banii din aceeași mare găleată a bugetului de stat pleacă. Păi, în acele cazuri ar trebui să se miște prin licitații, proceduri.

Marele avantaj al Fondului de rezervă al Guvernului este că nu trebuie să existe o justificare a modului în care s-au cheltuit banii. Nu trebuie să existe lictiații, se pot încredința direct, achizițiile se fac prin oferte... Guvernul poate dispune discreționar de respectivii bani. Un dezavantaj este că în bugetul pe anul viitor nu ar fi mulți bani, mai puțin de 42 de milioane de euro.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri