„Ne facem treaba în continuare pentru că avem sprijinul Parlamentului. Se așteaptă să ne îndeplinim ce e în fișa postului. Până la sosirea delegației CE, FMI și BM să pregătiți bugetul pe 2015”, a spus Victor Ponta în ședința de Guvern de astăzi.
Cu siguranță vom avea un buget cuminte, făcut pe rețete vechi, cu cifre modificate. Însă tocmai înlocuirea cifrelor este dificultatea majoră. Calculele Comisiei Europene arată că lipsesc 10 miliarde de lei. Cele ale Consiliului Fiscal sunt și mai prăpăstioase - 17 miliarde de lei.
Majoritatea guvernelor, indiferent de culoarea politică, scăpau de stres la întocmirea bugetului prin supraestimarea veniturilor. Însă în acest moment este greu. Inflația redusă nu lasă loc de umflarea cifrelor, iar bugetul va fi discutat cu FMI. Care va fi greu de înșelat în acest moment. Ultimele negocieri, din vară și din toamnă, la Bruxelles au fost dificile.
„Mai importantă este discuția cu FMI și Comisia Europeană, care va fi foarte dificilă de această dată, întrucât avem de făcut o ajustare a bugetului în 2015 de la ținta de 2,2%, o sa vedem și cu cât închidem execuția bugetară pe anul acesta, să zicem că ne atingem ținta de 2,2%, trebuie să reducem deficitul la 1,4%, la care se adaugă toate măsurile care s-au luat cu impact negativ asupra bugetului”, spune Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal.
România trebuie să strângă șurubul deficitului cu cheltuieli în creștere. Aceleași probleme existau și înainte de alegeri, reprezentanții Fondului Monetar Internațional chiar atrăgeau atenția că sunt riscuri de dezechilibre. Însă, dacă atunci era previzibilă o rupere a acordului în perspectiva că Victor Ponta va câștiga președinția, acum ar fi un risc politic pe care actualul Guvern nu și-l poate asuma. I-ar putea fi fatal. Finanțiștii statului trebuie să vină cu un buget credibil, în țintele macroeconomice, iar din cauza relației proaste cu instituțiile internaționale din ultima vreme, va avea parte de puține concesii din partea acestora.
Înainte de alegeri au apărut documente care anunţau un plan de creştere a taxelor în 2015 şi 2016 pentru a acoperi măsurile sociale. Au fost fost catalogate drept false de oficialii de la Palatul Victoria. Iar o modificare de taxă, chiar și la a doua zecimală, ar stârni furie populară.
Soluţia este tăierea de cheltuieli. Ar fi loc, căci în acest an au fost umflate bugetele unor ministere, însă există o limită. Ar putea fi sacrificate în continuare investiţiile din bani publici, dar iarăşi este problematic.
Votul de duminică a arătat că diferenţa a fost făcută de activarea unui electorat de care fiecare partid trebuie să ţină cont. Sunt tineri, care vor dezvoltare. Acum şi repede. Vor să vadă că Guvernul, oricare ar fi el, se îngrijeşte de viitorul lor.
Un ajutor pentru anul viitor poate fi obţinut din acest an. Excedentul bugetar nu va fi un sprijin însemnat. La zece luni era un plus ceva mai mare de 100 de milioane de euro. Pe final de an vin facturi la decontare şi este posibil să scadă şi chiar să dispară.
Executivul ar mai fi avut la dispoziţie aproape trei miliarde de euro în acest an pentru cheltuieli. La final de an, dacă nu sunt consumaţi, se şterg pentru că e vorba de bani luaţi cu împrumut. Anul viitor sunt valabile alte cifre. Guvernul îşi poate acoperi acum unele cheltuieli care ar fi fost la plată în 2015. Cum a fost ideea de a plăti salariile obţinute de bugetari în instanţă. Nu e cea mai bună modalitate de a cheltui banul public, dar se poate reduce factura pentru un an care se anunţă dificil din punct de vedere bugetar.
Desigur, există acea mare piscină de venituri bugetare posibile care poate acoperi orice creşteri de salarii sau pensii sau orice investiţii, evaziunea, însă experienţa arată că nu reprezintă o sursă serioasă. Fiscul nu a reuşit să o reducă, ba chiar în ultimii ani a crescut.
Guvernul are prea puţine direcţii către care să se îndrepte cu bugetul. Şi atunci ar fi nevoie de un buget curajos, cu măsuri inedite. Însă timpul scurt de elaborare împinge către drumul deja bătătorit: bugetul cuminte.
Sarcina Cabinetului ponta este acum extrem, extrem de dificilă. Adevărat este că şi-a făcut-o singur dificilă. Este constrâns de un deficit mic de 1,4% impus prin acordurile internaţionale, peste care nu mai poate să treacă. A trecut în vară când a decis reducerea CAS, acum ar primi o lovitură dură de imagine dacă va rupe acordul.
Apoi e imposibilitatea practică de a creşte taxe. Teoretic se poate, dar practic e sinucidere curată. Se poate să apară unele creşteri de impozitare prin zona petrolieră, se vorbea de mult de aşa ceva, dar e un moment prost pentru că ar lovi investiţiile.
Prin urmare e un moment greu de gestionat şi sub presiune din partea adversarilor care vor şi guvernul.