Directiva 2012/34/UE urmăreşte crearea unui spaţiu feroviar unic la nivelul UE, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, publicat vineri, informează News.ro.
Ea impune statelor membre să îşi bazeze relaţiile cu administratorii de infrastructură pe contracte multianuale, cu obligaţii reciproce în ceea ce priveşte modul în care sunt efectuate plaţile şi calitatea serviciilor de infrastructură care trebuie furnizate companiilor feroviare.
De asemenea, ea cuprinde cerinţe privind transparenţa financiară, companiile feroviare şi administratorii de infrastructură fiind obligaţi să păstreze şi să publice conturi separate. Statele membre au avut obligaţia de a se conforma directivei până la 16 iunie 2015. Întrucât cele trei state membre menţionate nu au făcut acest lucru, Comisia le-a trimis o scrisoare de punere în întârziere în iulie 2015, urmată de un aviz motivat în februarie 2016.
Pentru că nu s-au conformat directivei, România, Grecia şi Luxemburg au fost trimise în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, la solicitarea CE, care cere ”plata unei penalităţi zilnice până când directiva este transpusă în totalitate în legislaţia naţională”.
”Comisia propune penalităţi zilnice de 30.310,8 euro pentru Grecia, de 8.710 euro pentru Luxemburg şi de 29.091,4 euro pentru România”, se arată în comunicat.
Ce este spațiul feroviar unic
Într-o explicație dată pe situl propriu de internet, Consiliul European explică: ”Rețeaua feroviară europeană este în prezent destul de fragmentată. Diferite state membre utilizează diferite standarde de siguranță și sisteme tehnice. De exemplu, serviciile transfrontaliere de transport feroviar trebuie să obțină o autorizație de siguranță din partea mai multor autorități naționale diferite și au de-a face cu mai multe sisteme de semnalizare diferite. Aceasta face ca intrarea unor noi operatori feroviari și echipamente tehnice pe piața feroviară să devină complicată și costisitoare”. De aceea se propune ”înlăturarea obstacolelor rămase în calea spațiului feroviar unic european”, astfel încât să fie creat un ”sector feroviar mai competitiv, cu conexiuni mai bune între UE și țările învecinate”.
Totodată, schimbările ar ajuta UE să-și îndeplinească obiectivele privind reducerea emisiilorși ar încuraja utilizarea sporită a transportului feroviar, astfel cum se menționează în Cartea albă a Comisiei din 2011 privind transporturile, susține Consiliul European, instituție a UE care definește orientarea și prioritățile politice generale ale Uniunii Europene.
Trebuie precizat însă că România este una dintre primele țări care și-au liberalizat atât transportul feroviar de călători cât și pe cel de marfă, pe piață existând un număr important de firme care prestează aceste serviicii.