Avioanele care aduc ploaia sunt testate în aceste zile în mai multe județe din Moldova. E un proiect pilot, care s-ar putea încheia cu o achiziție de multe milioane de euro și care ar oferi o soluție la secetă.
Daniel Florea, director operator Centru Antigrindină: Suntem în interiorul avionului King Air C90, care va efectua misiuni de stimularea precipitațiilor. Avionul are toate dotările necesare pentru a putea efectua aceste misiuni. Aici avem sistemele de comandă pentru torțele de pe aripi.
Specialiștii de la Centrul Antigrindină din Dancu pun în practică un proiect pilot de creștere a nivelului de precipitații, în caz de secetă. Se folosesc cartușe și torțe încărcate cu iodură de argint și cloruri de calciu și natriu.
Daniel Florea director operator Centru Antigrindină: În momentul în care avionul ajunge la înălțimea de zbor necesară, acestea se aprind și disperseaza fumul cu agent de însămânțare.
Dan Axinte, manager de proiect: Sunt aruncate în interiorul norului și principiul este același - se formează nuclee de condensare. Se formează picături, picăturile se vor mari și pică la sol sub formă de ploaie.
Proiectul vizează 6 județe din regiunea Moldovei și se va desfășura pentru o perioadă de 10 zile.
Dan Axinte, manager de proiect: O creștere cu 10 - 15% a precipitațiilor în urma intervențiilor asupra norilor este mulțumitoare, pentru că o creștere mult mai mare ar putea crea probleme la sol, inclusiv producere de inundații.
Avioanele sunt puse la dispoziție de o companie din Bulgaria. Dacă rezultatele vor fi cele așteptate, Ministerul Agriculturii ar urma să achiziționeze 8 astfel de aeronave, care să fie folosite în toată țara.
Gheorghe Căunei, președinte Autoritatea pentru Administrarea Sistemului Antigrindină și Creșterea Precipitațiilor: Estimativ, prețul maxim al unui avion care îndeplinește anumite condiții - este bimotor, turbo, cu tehnologie de ultima generație -, ne-ar duce în jur la 8 milioane de euro un avion.
Proiectul pilot va continua în luna mai în Muntenia și Oltenia.
Reporter: Ligia Pricopi / Operator: Mihai Boaru
Editor : Liviu Cojan