Băuturi „cu amprentă”, greu de falsificat

Data publicării:
vin pahare

Băutura are propria ei amprentă, similară cu ADN-ul uman. Ea poate fi identificată prin intermediul unor proceduri ştiinţifice, pe care le-au pus la punct fizicienii din Cluj-Napoca. Ei lucrează la acest proiect împreună cu fermieri şi agricultori din Transilvania, pe care îi ajută să aibă produse originale certificate şi să identifice falsurile de pe piaţă.

Alina Magdaş, şef departament: Practic, fiecare plantă înmagazinează în ea amprenta locului în care a crescut. Eu dacă analizez un vin acum şi peste zece ani, această amprentă izotopică rămâne neschimbată. Este un ADN al băuturilor.

Producătorii au fost plimbaţi prin laboratoarele Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare, iar cercetătorii le-au explicat cum pot să-i ajute pentru a avea o marfă mai bună. Spre exemplu, un domn produce ţuică din fructe după o reţetă moştenită din generaţie în generaţie. Acum vrea să se asigure că produsul lui nu va fi copiat.

Silviu Zetea, producător băuturi tradiţioanale distilate: Aici am venit tocmai pe această idee de identificare izotopică a originii produselor, cum pot eu să adaptez la ceea ce fac. Toţi au impresia că sunt băuturi banale făcute aşa, în mod empiric, la focul vatrei şi că nu încape loc de cercetare, să ştiţi că încape.

Metoda de analiză a fost dezvoltată prima oară în România la institutul din Cluj-Napoca. Mai este folosită doar la Râmnicu Vâlcea. Producătorii de vinuri colaborează deja de ani buni cu cercetătorii.

Ioan Buia, directorul complexului de vinificaţie Jidvei: Colaborări care au dus la succes, atât în creşterea calităţii produsului, controlului şi nu în ultimul rând în a face ca produsul nostru să fie recunsocut şi confirmat pe piaţa mondială.

Peste 30 de producători din agricultură au venit la întâlnirea cu fizicienii. Totul face parte dintr-un proiect european câştigat de cei de la institutul din Cluj-Napoca. Specialiştii şi producătorii vor ca rezultatele cercetărilor să poată fi aplicate în practică.

Silviu Zetea, producător băuturi tradiţioanale distilate: O cercetare care nu se aplică e fără valoare, doar ca o performanţă a cercetătorului.

Claudiu Filip, director de proiect: Utilizăm metode, aşa numitele izotopice pentru amprentarea produselor. Asta ce înseamnă? A certifica originea, provenienţa şi regiunea geografică din care e produsul sau materia primă. În cazul vinurilor materia primă, strugurele. Pentru a împiedica etichetarea frauduloasă.

Proiectul european are o valoare de aproximativ 15 milioane de lei şi se va desfăşura pe o perioadă de cinci ani.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Peștele de 5 ori mai ieftin decât somonul, dar la fel de sănătos. Mulți români îl ocolesc însă
Digi FM
Tudor Chirilă, despre serialul-fenomen Adolescence: „M-a cam dărâmat, ar trebui să fie parte din modulul...
Pro FM
Bianca Censori vrea să-l părăsească pe Kanye West, dar se teme: „El controlează atât de multe aspecte ale...
Film Now
Channing Tatum și transformările la care și-a supus corpul. Actorul nu va mai accepta roluri pentru care...
Adevarul
Ce nu ni se spune despre relațiile cu America. „Dacă am fi suficient de deștepți, am face asta”
Newsweek
Pensiile cresc cu sume între 100 și 700 de lei în luna mai. Beneficiază 1.000.000 de pensionari
Digi FM
Shiloh, fiica actorilor Angelina Jolie și Brad Pitt, imagini virale. Fanii sunt convinși că adolescenta calcă...
Digi World
De ce nu e bine să asociem friptura cu cartofii prăjiţi. Explicaţiile medicului Mircea Beuran
Digi Animal World
Această femeie a coborât un munte, cărându-și câinele de 49 de kilograme în spate. Imaginile cu animalul...
Film Now
Maria Shriver, detalii sfâșietoare despre divorțul de Arnold Schwarzenegger: „Mi-a frânt inima, mi-a zdrobit...
UTV
Luminița Anghel, confesiuni dureroase despre fiul adoptiv: „Nu vrei să știi ce priviri, câtă ură… mi-a fost...