Ieri dimineaţă, la 6.30, doar 25 de călători au plecat din Braşov spre litoral cu primul tren privat. Oamenii au fost încântaţi de atât de mult spaţiu cât şi de călătoria ieftină la mare, de doar 65 de lei.
Pentru aceeaşi călătorie şi condiţii ceva mai proaste, CFR Călători cere 105 lei. Explicaţia e simplă şi consistentă. Privaţii ţin preţurile jos pe banii statului, care le asigură prin subvenţii nici mai mult nici mai puţin decât 80% din venituri.
În acest an, Ministerul Transportuilor le-a dat aproape 253 de milioane de lei. Subvenţii merg şi la trenurile de stat, dar sumele nu acoperă nici măcar jumătate din cheltuielile făcute de CFR Călători pentru a ţine garniturile în circulaţie.
În ciuda acestor fapte clare, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, are altă părere: „Cei din privat îşi chivernisesc mai bine afacerea”.
Pe mâna societăţilor private au ajuns şi sute de rute de navetişti, la care CFR Călători a renunţat considerând că acestea sunt nerentabile. Dar cursele produc bani, chiar şi pe distanţe scurte, de 50 de kilometri.
De exemplu, călătoria cu un tren privat între Timişoara şi Gătaia costă 8 lei, iar vagoanele sunt pline de navetişti. Tot 8 lei era preţul cerut şi de stat până să renunţe la această linie.
Iar această politică va fi continuată, pentru că, spune liderul sindical Iulian Măntescu, „mai trebuie reduse încă vreo 300 şi ceva de trenuri până la sfârşitul anului”.
În aceste condiţii, tot mai mulţi români vor fi dirijaţi spre rutele private, însă valoarea mai mică a costurilor de călătorie nu este o regulă.
Subvenţii pentru trenurile de călători
Transportatori privaţi 253 milioane lei
CFR Călători 936 milioane lei
sursa: MT