De două luni, traficul în piaţa Charles du Gaulle din Capitală a fost dat peste cap. S-a scos piatra cubică şi acum zona este asfaltată. Valoarea lucrărilor: 2,4 milioane de euro. Constructorul: Tehnologica Radion, al cărui patron Theodor Berna este după gratii pentru evaziune fiscală. Deocamdată aici se lucrează.
Acelaşi constructor, alt şantier. Cel de pe Centura Capitalei. Acesta pare însă părăsit. Nu este picior de muncitor. Din cei 11 kilometri pe care îi are de modernizat firma lui Theodor Berna, lărgite la patru benzi sunt doar câteva sute de metri.
Lucrările ar trebuie să fie gata în noiembrie 2015. Intrarea în insolvenţă a constructorului şi cercetarea penală a lui Theodor Berna ar putea, însă, strica planurile şefilor de la Drumuri. Precedent există. Arestarea, în 2012, a lui Nelu Iordache a însemnat îngheţarea a şase şantiere după ce CNADNR a decis rezilierea contractelor. Singurul care a rămas în picioare este cel pentru modernizarea şoselei Transalpina, care acum face obiectul unei anchete penale.
Lucrarile sunt însă neterminate. Drumul este asfaltat, dar nu are marcaje şi nici parapete de protecție. Romstrade ar putea rămâne şi fără acest contract pentru că CNADNR vrea să preia administrarea şoselei pentru continuarea lucrărilor.
Deşi cu un an înainte raportase un profit de peste 4,6 milioane de euro, la scurt timp de la arestarea lui Nelu Iordache, Romstrade a intrat în insolvenţă, iar acum face paşi repezi spre faliment. Pe urmele sale pare a călca şi firma lui Theodor Berna, iar explicaţia este una simplă.
„Firma, în sine, nu a fost construită în mod sustenabil pe baze competitive, ci a crescut şi s-a extins în baza relaţiilor pe care le-a avut cu statul la un moment dat patronul. În momentul în care această conexiune se rupe, firma nu mai are aceleaşi comenzi ca în momentul în care exista acea relaţie privilegiată”, spune analistul financiar Valentin Ionescu.
Firma lui Theodor Berna a cerut deja insolvenţa. Anul trecut, însă, era pe plus. Avea un profit de 876.000 de euro şi 2000 de angajaţi.