Îmbunătățirea condițiilor economice au avut un aport semnificativ la încasările înregistrate în ultimii ani de agențiile de turism. Nivelul estimat de analiști este cu 2 miliarde de lei mai mare decât cel înregistrat în 2010. Atâta doar că în acea perioadă România se afla în plină criză economică, iar cea mai dură măsură de austeritate căreia trebuiau să îi facă față era reducerea cu 25 % a salariilor. Așa se face că printre primele lucruri la care români alegeau să renunțe erau vacanțele.
Avansul din sectorul turistic este susținut și de încasările celor mai mari agenții de turism de la noi. De pildă, Eurolines a raportat o cifră de afaceri de aproape trei sute de milioane de lei, fiind urmată de Perfect Tour și Christian Tour, cu o cifră de afaceri de peste două sute de milioane de lei. Iar numărul companiilor care activează în domeniul turismului românesc a depăşit trei mii.
Pe de altă parte, creșterea cifrei de afaceri este susținută și de reducerea fiscalității. Scăderea cu patru procente a taxei pe valoare adăugată, dar și creșterea constantă a salariilor au avut un cuvânt de spus, căci românilor le-au rămas mai mulți bani de cheltuit.
De pildă, în 2015 salariul mediu net a crescut cu 8%, față de anul precedent, până la 1.848 lei, iar pentru primele trei luni ale lui 2016, media a fost de aproape 2.000 de lei. Așa se face că, pe măsură ce au crescut veniturile românilor, au crescut și sumele alocate pentru concedii. Statisticile indică un avans față de anii precedenți atât pentru turismul intern, cât și pentru cel extern.
Numai în 2015, aproape 650.000 de turiști au ales să își petreacă vacanța în străinătate, cu 83.000 mai mulți decât cei care au preferat să rămână în țară. Cei care au ales concediile în afara țării s-au îndreptat către țări precum Grecia, Bulgaria, Spania sau Italia. În România, însă, cele mai căutate locații au foste cele de pe litoralul românesc, ori cele de pe Valea Prahovei.