Cine se crede regele volanului trebuie să dea o probă în port, pe o navă specială care transportă maşini. Vehiculele fabricate în România sunt trimise cu vaporul la clienţi din străinătate, iar cei care le urcă pe vas şi le parchează au pe mână cam 100 de milioane de euro pe lună. Trebuie să aşeze maşinile la distanţe ridicol de mici şi toată munca trebuie făcută cu precizie de robot.
„Mii de maşini sunt încărcate pe o navă specială. Totul începe aici, în această parcare, de unde autovehiculele sunt preluate de tiruri şi duse până la rampa vaporului. De acolo, şoferii le iau rând pe rând şi le poziţionează cu mare precizie în locuri speciale amenajate”, relatează Paul Greavu, reporter Digi24.
Şoferii care au această misiune trebuie să aibă nervi de oţel şi ochi de vultur. O zgârietură cât de mică este considerată daună majoră la o maşină abia ieşită din fabrică. Marii producători auto acceptă o singură greşeală la o mie de vehicule încărcate. Angajaţii de la Constanţa întrec însă orice aşteptare: ating o maşină la două mii încărcate.
Şoferii trebuie să parcheze maşinile pe vapor la distanţă cam de două palme una de alta. Mereu un coleg îl ajută pe cel de la volan: două perechi de ochi sunt mai bune decât una.
„Cineva care-şi închipuie că e un as al şoselelor să vină să facă puţină ucenicie pe la noi. Observaţi, se parchează la oglindă, la câţiva centimetri”, spune Gabriel Grecu, manager de încărcare.
După ce maşina este parcată la 10 centimetri de alta, responsabilitatea se mută la marinari. Ei leagă vehiculul cu chingi de podea ca să treacă fără pagube pe mări furioase. Mişcările se repetă de mii de ori până când toate autoturismele ajung pe vapor.
Iar nava specială este un colos, greu de umplut.
„Are nu mai puţin de 10 astfel de punţi, unele de doar 2 metri înălţime, pentru că pe acest vapor trebuie să încapă peste 3.000 de autovehicule”, relatează Paul Greavu, reporter Digi24.
Oricât de bine ancorate ar fi maşinile, de grija lor se ocupă şi comandantul grec Georgios Goniotakis. Nava are un sistem ultraperformat care stabilizează vasul şi în condiţii de furtună puternică.
„Apă de mare în tancuri (n.r. balastiere), ca să fim echilibraţi, iar nava să aibă zero grade înclinaţie, ca să evităm daune la maşini, mişcări ale maşinilor”, spune Georgios Goniotakis, comandantul navei.
Maşinile fabricate în România ajung săptămânal în porturi importante ale Mediteranei: Sete din Franţa, Malaga din Spania şi Tanger din Maroc.
„Noi operăm undeva la 120.000 de maşini pe an. Pe la noi trec undeva la 33-34% din producţia naţională de autoturisme şi se distribuie către, practic, toată Europa, Africa de Sud”, spune Ionuţ Monu, managerul Romcargo Maritim.