România a primit marți acordul autorităților ucrainene pentru a măsura adâncimea canalului Bâstroe. „Ucraina a arătat deschidere maximă” pentru rezolvarea acestei controverse bilaterale, a declarat marți seara, la Digi24, ministrul Mediului, Tanczos Barna. Potrivit acestuia, întârzierea acordului cu „câteva zile este de înțeles, în condițiile în care în Ucraina este război și există și alte pericole la care trebuie să fie atente autoritățile”.
Tanczos Barna, ministrul Mediului: Acordul vine clar pentru Bâstroe, așa cum a precizat și domnul ministru Grindeanu. Avem acordul acela de a asista la măsurătorile pe Canalul Bâstroe. Așteptăm rezultatele atțt pe măsurătorile care se vor termina mâine, poimâine, cât și pe cele care o să vină după Canalul Bâstroe.
După aceste măsurători, specialiștii vor face calculele și modelările de rigoare, pentru a avea și cifrele cu privire la debitul pe Chilia, urmând ca după aceea să se tragă concluziile de rigoare.
Partea ucraineană, după începerea discuțiilor diplomatice, a arătat deschidere maximă. Această întârziere de câteva zile este de înțeles, în condițiile în care în Ucraina este război și există și alte pericole la care trebuie să fie atente autoritățile.
Cel mai important lucru este că Ucraina arată deschidere în această privință. A arătat deschidere totală pe brațul Chilia, unde avem aceste nave românești care măsoară adâncimea și care vor veni cu datele de care avem nevoie, iar pe Bâstroe putem asista la ele.
În același timp, în Coaliție și în Guvern s-a decis că ministerul care duce discuțiile și este în legătură directă cu Ucraina este Ministerul Transporturilor. Vorbim despre canale navigabile, ei sunt cei care gestionează această problemă. Așteptăm rezultatele de la Ministerul Transporturilor ca să le putem analiza și noi.
Toți specialiștii știu că orice asemenea lucrare își arată efectul în timp și trebuie să fim atenți ca toate lucrările de adâncire să fie precedate de studii de impact. Cel mai important pentru Deltă este ca lucrprile de anvergură să nu fie făcute fără studii de impact în prealabil, așa cum se fac, de exemplu, la Ismail.
Cu siguranță vom vedea din măsurători care sunt rezultatele lucrărilor constatete de paza de coastă și de Min. Tranporturilor și după aceea putem trage concluziile.
Cel mai importantă pentru noi este această deschidere a ucrainenilor. Avem posibilitatea să măsurpm cu navele noastre aproape tot brațul Chilia și putem asista la celălalte măsurători. Ucraina, cel puțin în această fază, nu are nimic de ascuns. Vom avea rezultatele în câteva zile.
În zece zile am putea avea și rezultatele de pe Bâstroe și atunci vom putea face și acele modelări de debit, acele calcule care ne vor da cifrele pentru a trage concluziile. După ce vom face această modelare de debit, specialiștii vor analiza impactul, vor analiza dacă lucrările au afectat debitul pe Chilia și debitul pe brațul Tulcea și mai departe pe Sulina și Sfântu Gheorghe. abia atunci vom putea analiza posibilele efecte.