Încă o metodă de a fenta legea, brevetată de români. Şoferii care vor să plătească taxe reduse declară valori mai mici pentru maşinile cumpărate din străinătate. Acestea sunt îmbarcate pe navele container și trimise spre România. Numai că socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din... port. Garda de Coastă are un întreg parc auto cu zeci de mașini confiscate. Printre ele și modele de lux, de 100.000 de euro bucata.
Iată un exemplu de zilele trecute. Această mașină costă în jur de 50 de mii de euro. A fost îmbarcată pe un container naval în Emiratele Arabe Unite cu destinație Portul Constanța Sud Agigea, dar și cu o valoare declarată în acte de 5 ori mai mică decât cea reală. Odată ajuns pe uscat, autoturismul de lux a fost confiscat. Importul autoturismelor la preț subevaluat a devenit o practică printre cei care vor să fenteze legea.
Iulia Stanciu, jurnalist Digi24: Românii își cumpără mașini second-hand din străinătate, le transportă în țară cu ajutorul navelor container, iar în momentul în care ajung aici, în porturile de la Marea Neagra, declară autoturismele sub prețul pieței.
Motivul? Să plătească taxe mai mici. Astfel, mașini care valorează chiar și 200 de mii de euro sunt declarate în acte la un preț de 10.000 de euro. Trucul nu ține de fiecare dată.
Andrei Ene, purtător de cuvânt Garda de Coastă: Această infracțiune, conform codului vamal, se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi.
Poliția de Frontieră Constanța se poate lăuda cu unul dintre cele mai luxoase parcuri auto din țară. Nu sunt mașini cumpărate de instituție, ci... confiscate.
Iulia Stanciu, jurnalist Digi24: Acum, la sediul Gărzii de Coastă, sunt peste 140 de autoturisme folosite la diverse infracțiuni. Multe dintre ele sunt scumpe, cum ar fi și acesta, care nouă valorează 100.000 de euro. Toate aceste autoturisme rămân aici, la sediul Gărzii de Coastă, până când proprietarii au dreptul să le revendice.
Unele autoturisme zac uitate aici ani de zile.
Andrei Ene, purtător de cuvânt Garda de Coastă: Această mașina este foarte veche la noi aici, în curte, de aproximativ 16 ani. Încă din anul 2004 există o decizie de restituire în acest sens, însă proprietarul nu a luat la cunoștință despre ea. Drept urmare, mașina rămâne pe această poziție.
De cele mai multe ori, însă, proprietarii autovehiculelor confiscate sunt din străinătate.
Andrei Ene, purtător de cuvânt Garda de Coastă: Proprietarul nu ia la cunostință, noi nu putem face absolut nimic decât să păstrăm mașina în aceleași condiții.
În mod normal, mașinile rămân la Garda de Coastă timp de 6 luni. Dacă în acest interval de timp proprietarii nu vin să le revendice, autovehiculele sunt declarate abandonate. Urmează procedura de intrare în patrimoniul statului, iar ulterior acestea pot fi valorificate de ANAF.
Reporter: Iulia Stanciu / Operator: Victor Niță.
Editor : Liviu Cojan