Ștefan Mandachi, despre primul metru de autostradă: Accidentele sunt în sistemul nostru nervos, atât de des se întâmplă

Data actualizării: Data publicării:
stefan-mandachi-digi24

Ștefan Mandachi, omul de afaceri care a lansat manifestul pentru construirea de autostrăzi și care a anunțat că va opri activitatea afacerilor sale timp de 15 minute, pe 15 martie, la ora 15:00, a spus la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 că a fost șocat de valul de susținere pe care l-a primit. „Am cel puțin 4.000 de mesaje necitite în telefon”. El a spus că înainte de clipul-protest, oamenii de afaceri se temeau și erau în zona de confort, dar că acest lucru s-a schimbat.

Ștefan Mandachi a venit pregătit la emisiunea „În fața ta”. El a adus prezentatorilor Claudiu Pîndaru și Florin Negruțiu un tricou-manifest cu #șîeu, o șapcă dar și mai multe stickere: „Eu îmi doresc autostradă de la Suceava la București. Cred că și dumneavoastră”. El a povestit că nu mai este avocat, deoarece s-a autosuspendat din Barou și s-a dedicat afacerilor și de aici a venit nevoia de a cere autostrăzi.

„Din nevoia de business în primul rând și din nevoia de a trăi, pentru că pe drumurile din România e foarte greu să spui că poți trăi. Vreau să vă spun că au venit niște prieteni din Germania, cu mașina. Nu am înțeles de ce au vrut să vină cu mașina. Până au ajuns în Ungaria au făcut un număr de ore. Când au ajuns la noi, mi-au zis: Băi, la voi există 50-50 șanse de a trăi, de a supraviețui pe șosele. Nu înțelegeau cum pot să meargă tiruri la 2 metri distanță de autovehiculele mici. Deci, din nevoia de a trăi”, a adăugat antreprenorul.

Oamenii de afaceri s-au temut înainte de manifestul pentru construirea de autostrăzi

Având o rețea de restaurante cu carne rotisată, cu specific grecesc, un hotel, o sală de evenimente și o sală de fitness, el a spus că angajații săi care sunt nevoiți să conducă în România „își petrec de două ori mai mult timp la volan”.

Întrebat de ce alți oameni de afaceri nu sunt atât de vocali ca el în a cere aceste autostrăzi, Ștefan Mandachi a spus că motivele ar fi „frica” și „zona de confort din care oamenii de afaceri sunt foarte greu smulși”. „Astea sunt două inconveninente, pentru că și eu am fost în aceeași situație. Și mie mi-a fost frică, și eu am fost în zona de confort”, a adăugat el.

Mandachi a adăugat că frica înseamnă „frică de controale, frică de amenzi, frică de repercusiuni.” „Că dacă îți ceri drepturile, s-ar putea să fii penalizat și nu numai la nivel politic. Nu vreau să fac politică. Repet și subliniez că nu vreau să fac politică”, a amintit omul de afaceri.

Ștefan Mandachi: „Suceava cred că va fi blocată integral” din cauza protestului

El a precizat că, după ce a lansat manifestul pentru construirea de autostrăzi, oamenii de afaceri au început să iasă din „zona de confort”.

„În momentul în care am pornit manifestul am fost uimit, pot să spun șocat de cât de mulți antreprenori au rezonat cu mine. Cred că asta este termenul. Nu pot să-mi revin de tot în momentul în care văd oameni de afaceri vocali, care își închid fabricile, centrele comerciale. Chiar ieri m-a sunat un prieten și mi-a zis: Ștefan, eu îmi închid centrul comercial (în semn de protest, n.red.)”, a spus el.

Întrebat câte companii s-au alătura protestului, el a spus că „am cel puțin 4.000 de mesaje necitite pe telefon acum și numărul crește. Dar vreau să vă spun despre cei din Suceava, că de acolo am mesaje evidente. Suceava cred că va fi blocată integral”.

„Aștept sucevenii să vină, să le arătăm românilor cât suntem de ospitalieri, cum sunt bucovinenii. Vreau să vină toată Suceava alături de noi. Adică avem oameni care vin din Suedia, Danemarca, America, Anglia care vin la Suceava pentru acest eveniment și ar fi culmea să vină zeci de mii de oameni din țară și să nu vină câteva zeci de mii de oameni din Suceava. Deci, vă aștept suceveni să veniți!”, le-a transmis el sucevenilor.

Ștefan Mandachi a menționat că pe 15 martie, la ora 15:00, va „inaugura” metrul de autostradă din apropiere de Suceava.

Cum i-a venit ideea să construiască un metru de autostradă

„Asta nu a fost o idee care mi-a venit brusc. A fost o idee care curge în urma furiei enorme acumulate în mulți ani și nu numai de când am eu permis, că eu am permis din 2004, de 15 ani. Dar eu am circulat cu părinții. Mergeam la mare. Îmi amintesc că mergeam la mare cu mășina, tata avea un Break și eu eram cu fratele meu în spate și când era vreun accident ne spunea: Hai, nu vă uitați! Nu vă uitați! Am crescut cu accidentele. Accidentele sunt în sistemul nostru nervos, al românilor. Atât de des se întâmplă, că nu mai bagi în seama accidentul. Mergi pe șosea, vezi două mașini tamponate, făcute acordeon și: Păi, e normal să le vezi! Păi, dacă le-am văzut de când am copilărit? Am copilărit cu accidentele. Accidentele sunt în sistemul nostru nervos. O devenit un lucru banal. Eu vă spun. În România, sunt 2.000 de decese anual. De ce avem mai mulți oameni morți? 2.000 de coșciuge, de sicrie în România... mai mulți decât la Revoluție. Haideți să facem o revoluție fără morți. Facem o revoluție pașnică”, a spus Ștefan Mandachi.

Omul de afaceri a spus că nu poate da un răspuns pentru care nu s-au făcut autostrăzsi până acum dar că, în primă fază, vrea să vadă șantiere.

„Exact ceea ce am spus în clip. Așa arată un șantier. Vreau să văd un șantier. Nu știu care sunt motivele din umbră pentru care eu fac de la Bucureșți la Suceava 8 ore”, a adăugat antreprenorul.

Ce i-ar spune Ștefan Mandachi ministrului Transporturilor

„Să pună mâna pe lopată, să înceapă șantierul. De mâine, dacă mă întrebați de când. Știu că nu se poate. Practic nu este posibil ca de mâine se înceapă, dar să fie un semnal de alarmă. Eu știu că la mine la firmă, când avem niște probleme, fac o ședința și spun: Dom'le, avem niște probleme. Dacă continuăm în linia asta, putem să închidem și firma. Să ia toate informațiile pe care le are și să treacă la treaba”, a spus el.

Antreprenorul a spus că, dacă președinții și prim-miniștrii României ar venit în restaurantul său, i-ar servi „cu toate produsele pe care leam acolo. Nu pot să-i dau afară, dacă vin în calitate de clienți. Dacă vin în altă calitate, nu m-am gândit”.

Mandachi a precizat că angajaților și colegilor nu le-a spus toată ideea: „Mă temeam să nu se divulge”. „Directorul de marketing a spus clar că nu este de acord cu manifestul pentru că stârnesc foarte mulți oameni. În ceea ce privește numai hârtia, a spus: Nu-ți lua pietroaie după gât! Și nu numai el. Mulți oameni. Aproape toți”, a precizat omul de afaceri.

„Eu cred că am supărat mulți oameni, dar acei oameni sunt convins că vor fi solidari cu noi. Acei oameni supărați vor avea un moment de luciditate și vor fi solidari cu noi și am semnale că oameni care sunt responsabili, care au fost miniștrii să spunem sau care au avut puterea în mână, am semnale că sunt solidari cu noi și că vor ieși la manifest”, a mai spus antreprenorul.

Cine l-a sunat după ce a construit un metru de autostradă în Moldova

Întrebat dacă l-a sunat vreo autoritate care are în competență ce a făcut, el a spus că nu, dar că l-au sunat politicieni: „Mi-au spus că am făcut un lucru extraordinar”.

El a mai spus că nu poate vorbi despre diferențele de costuri dintre metrul său de autostradă și unul real, pentru că „la acel teren, noi am construit o platforma betonată căreia i-am dat numele autostradă.”

„Da. Ea respectă parametrii, dimensiunile unei autostrăzi cum mergeți cu mașină când aveți norocul să mai prindeți vreun petic de autostradă în România, puteți să puneți ruletă, măsurați și veți vedea 27 de metri sau câți sunt acolo că nu mai știu exact. Fiecare bandă are un număr de metri, are nevoie de semnalistică. Deci semnalistică e la fel, semnalizarea e la fel, bitumul e la fel, betoanele sunt la fel, cimentul e la fel, dar nu are structura de fundare la fel, nu sunt făcute studii geo în adâncime. E simbolică. Nu am insinuat că nu ar costa mai mult. Nu am indus în eroare pe nimeni”, a subliniat Ștefan Mandachi.

Ștefan Mandachi: Constructorii credeau că filmez o reclamă. A durat 7 ore

Când ați vorbit cu constructorii le-ați spus că sunt cutare și vreau să construiesc un metru de autostrada sau nu au știut?

În primul rând trebuie să va spun că nu. Nu puteam să le spun: Uite ce idee măreață am eu, pentru că sunt convins că se divulgă imediat ideea și nu mai eram în situația actuală acum.
Le-am spus că vreau să filmez o reclamă la Spartan. Acolo este un teren pe care existau două panouri de ani de zile și scria: Restaurant, nu știu ce. Și le-am spus: Dom'le, vrem să filmăm, că vedeau camere, era echipa, eram foarte mulți acolo pentru că vedeți că e făcut foarte profesionist și atunci eu spuneam: Hai că începem reclamă! Și spuneam două-trei cuvinte în plus, că să-i păcălesc cumva și după aia spuneam: Primul metru de autostrada s-a construit! Și toată lumea credea..

Bănuiesc că între timp constructorii au aflat. Nu se împotrivesc nici ei.

Știau că acolo se va construi un metru de autostrada, că vorbeam, dar am făcut contract cu ei. Le-am spus că trebuie să aibă toate masuriel de precauție, de protecție a muncii, au venit oamenii exact că la ... Le-am zis că e o construcție foarte importantă. Au venit unii dintre ei cu două veste, două căști. Le-am spus că este o etapă și e foarte important și trebuie să fie foarte precauți.

Cât a durat?

7 ore. 7 ore cu tot cu pauză de masă și cu duble, că trebuia să facem duble, în sensul: puneți mâna pe mistrie și mai turnați o dată.

Ce planuri are Ștefan Mandachi după construirea primului metru de autostradă în Moldova

Veți scoate niște oameni alături de dvs la inaugurare, alții prin toată România se vor opri 15 minute din ce fac, după ce veți tăia panglică.

Noi vrem să vedem ce se va întâmplă pe 15. Avem gânduri, dar după ce vedem ce se întâmplă pe 15, atunci pot să va dau un răspuns efectiv și concret. Altfel, o să fac niște speculații.

Deci, nu va opriți.

Nu vreau să mă opresc. Până nu văd autostrada la mine în Suceava nu vreau să mă opresc. Deci, nu are sens să mă opresc acum. Eu vreau autostrda cum am spus: Aici! La Suceava, în Bucovina. Tu poate vrei autostrada în Maramureș sau în Munții Apuseni sau în Oradea, că eu practic plec din Suceava în Oradea. Eu am restaurante în Oradea. Mă interesează și problema lor și nu vreau să-mi petrec încă un an jumate din viață la volan. Poate vreau să stau cu prietenii.

Ați primit două tipuri de critici, extrem de mici. una ditnre ele e că vizați un viitor politic.

Pe care am clarificat-o.

Nu vă interesează un viitor politic...

Cele mai multe duble din tot videoclipul asta le-am tras spunând: Eu nu fac politică.

Al doilea tip de critică e că ați făcut acest demers ca să vă creșteți business-ul.

Ceea ce nu s-a întâmplat până acum. Nu știu ce se va întâmplă cu business-ul meu. Să spunem că estimez o creștere de 5-10%, dar e pe termen scurt. E posibli să se întâmple. De exemplu luni, când am dat drumul la manifest, am avut vânzări foarte scăzute în toate restaurantele din țară.

Un fel de politică faceți pentru că va implicați în binele comunității. Dacă v-ar suna premierul și v-ar spune să faceți autostrada Moldova.

Dacă este cadrul legal, o fac fără probleme. Păi, uitați-va în lume ce construcții se fac în mediul privat. În Dubai, totul aproape se face în sistem privat. Totul. În Singapore, totul se face în sistem privat. Dacă ar fi cadrul legal, de ce să nu facem? Noi suntem extrem de potriviți pentru asta. Eu nu vreau să fac asta. Eu vreau să-mi deschid rețeaua de restaurante în Europa. Nu mă interesează.

În România, spațiul este acoperit aproape, deci în toate orașele mari noi avem câte un restaurant. Eu nu am vrut să fac încă 300 de restaurante din România, că nici nu mai duce România atâtea restaurante.

Dorința mea e să mă duc până în America cu brandurile pe care le configurez pentru că asta îmi place să fac. Eu sunt un creator de branduri

În România s-au căutat soluții individuale. Implicarea mai largă lipsește. Implicarea dvs pe cine sperați să inspire?

În primul rând, antreprenorii din România și pe toți românii, din întreagă lume, nu doar din România.

Ați spus că au stat în zona lor de confort.

Să facă un pas mic de furnică. Tuturor românilor le-aș spune să facă un pas mic, de furnică, pentru idealul lor. Poate idealul lor este să aibă nu autostrda, un pod.

Eu îmi fac dat pentru că plătesc taxe și eu mi-am făcut treaba. Ar trebui mai mult din partea acestor oameni?

Puțin mai mult ca să-i scoatem din zona de confort.

Ar trebui și implicare politică?

Am înțeles că nu se poate face nimic fără implciarea politicienilor.

Dvs. va doriți ce doresc și cetățenii, politicienii la fel. Unde e ruptura?

Nu pot să va răspund pentru că nu știu unde e ruptura. Ceea ce pot să va spun e că sunt specializat în antreprenoriat și pot să mă raportez doar la antreprenoriat, adică ceea ce fac politicienii sau cum rezonează ei cu dorințele noastre. Ei ar trebui să fie mai atenți, mai ales în urma semnalului pe care l-am tras acum.

Urmăriți interviul integral în clipul video atașat.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Atunci când Marele Viscol a îngropat România: „Am încercat să ieșim, dar nu...
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Gwen Stefani, dezvăluiri despre cele mai dificile momente din viața ei: „Cum te aduni? A părut o a doua șansă...
Film Now
De ce s-a mutat Matthew McConaughey din L.A. Doi ani nu a jucat deloc în filme: "Cel mai rebel gest al meu"
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Nu au existat bani pentru plata pensiei în decembrie. La ce artificiu a recurs guvernul? DOCUMENT
Digi FM
Colin Farrell, cuvinte de laudă după ce a filmat câteva zile la București: „Cele mai uimitoare cafenele!”...
Sediul Comisiei Europene.
CE aprobă schema de ajutoare de stat a României pentru sprijinirea întreprinderilor mari consumatoare de...
Digi Animal World
Momentul când un câine este atacat de un leopard în curtea casei. Patrupedul a supraviețuit ca prin minune
Film Now
Matthew McConaughey, adevărul din spatele renunțării la comedii. Nici măcar o ofertă de 14,5 milioane $ nu...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...