De la 1 ianuarie anul viitor, cel puțin un milion de proprietari de mașini ar urma să plătească o taxă pentru a circula în București sau în centrul orașului, dacă va fi aprobat un proiect anunțat de edilul Gabriela Firea. Proiectul se numește Oxigen, dar ar putea să-i lase fără aer pe șoferii care au mașini Non-Euro, Euro 1 și Euro 2. Aceste autoturisme vor avea interzis în centrul Capitalei și vor plăti o taxă ca să aibă acces în restul orașului. Sunt vizate și vehiculele cu motoare Euro 3 sau Euro 4 - acestea pot circula în continuare în zona centrală, dar numai contracost. Cine nu respectă regulile va fi amendat cu până la 2.000 de lei.
Față de proiectul inițial, acum sunt vizate și mașinile cu norma de poluare Euro 4, chiar dacă sunt înmatriculate în Capitală. Astfel, pentru a putea circula prin oraș, acești șoferi vor achita 5 lei pe zi, 80 de lei pe lună sau pot opta pentru un abonament.
Pentru o perioadă de şase luni un şofer ar putea să plătească 350 de lei sau 500 de lei pentru un abonament pentru un an întreg.
Cel mai mult vor plăti posesorii de autoturisme non-Euro. Astfel, vorbim de un tarif de 15 lei pe zi sau 300 de lei pe lună. Pentru un abonament pentru şase luni vor plăti 1.100 de lei, iar pentru un an aproape 2.000 de lei.
Prețul scade proporțional cu norma de poluare, iar pentru vehiculele euro 3 se achită 5 lei pe zi sau 700 de lei pe an.
Dintr-un total de aproximativ 1,6 milioane de autoturisme înmatriculate in Bucuresti si județul Ilfov, aproximativ 600.000 (peste 35%) sunt intens poluatoare. Peste 260.000 de masini de exemplu, sunt Non-Euro.
Proiectul prevede ca mașinile sub Euro 3 să nu mai poată circula în centrul Capitalei. Vorbim de o zonă cu regim special de circulație, care va include Piața Victoriei, Bulevardul Iancu de Hunedoara, Șoseaua Ștefan cel Mare, Bulevardul Gheorghe Șincai, Calea Șerban Vodă, Bulevardul Libertărții și Calea 13 Septembrie. În acest context, primăria a pregătit şi amenzi pentru cei care nu se supun regulilor. Şoferii prinşi că nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancţionaţi cu amenzi între 1.500 de lei şi 2.000 de lei.
Sancţiunile vor fi date atât de poliţiştii rutieri, dar şi de cei locali. Dacă proiectul Primăriei Capitalei va fi aprobat în sedinţa Consiliului General de pe 24 octombrie, vinieta va intra în vigoare chiar de la începutul anului viitor pe 1 ianuarie.