Un bărbat din Suceava s-a ales cu o pagubă de peste 11.000 de euro, după ce a vrut să cumpere o autorulotă de vacanță de pe internet. Bărbatul a găsit un anunț pe o rețea socială și a luat legătura cu vânzătorul, care s-a dovedit a fi dintr-un alt stat european. În urma discuțiilor purtate, românul a făcut 4 plăți într-un cont bancar, însă când s-a împlinit termenul pentru livrare, vânzătorul a cerut alți bani. Bărbatul a aflat că a fost înșelat după ce a găsit, pe diferite forumuri, informații că firma de autorulote nici nu există, în realitate.
Bărbatul de 48 de ani, din satul Șerbăuți, județul Suceava, a văzut anunțul cu autorulota de vânzare pe o rețea socială pe 13 mai 2024. A luat legătura cu reprezentanții firmei și a cerut detalii suplimentare. I s-a cerut un avans de 1.500 de euro, iar 4 zile mai târziu, bărbatul a făcut transferul cerut în contul bancar indicat.
Ulterior, pentru a retrage anunțul de pe internet, reprezentanții firmei i-au cerut alți 5.100 de euro, care ar fi reprezentat 30% din valoarea autorulotei. Bărbatul a făcut transferul solicitat pe 20 mai 2024, în același cont, fără nici cea mai mică urmă de îndoială că totul ar fi, de fapt, o înșelăciune.
Sub pretextul demersurilor administrative, reprezentanții firmei i-au cerut, pe 22 mai, alți 4.540 de euro, iar bărbatul a făcut plata. A doua zi, și-a dat seama că totul a fost o fraudă, așa că a mers la Poliție și a devenit reclamant într-un dosar de înșelăciune.
"După achitarea acestor plăți în contul solicitat, respectiv un total de 11.140 euro, persoana vătămată a constatat că beneficiarul paginii nu a făcut demersurile pentru livrarea autorulotei, amânând livrarea și pretinzând în continuare noi sume de bani și noi condiții de livrare. Totodată, acesta a făcut verificări și pe unele site-uri de tip „forum”, unde erau prezentate feedback-uri negative asupra paginii, respectiv că firma nu ar exista și că pagina ar fi falsă", transmit reprezentanții IPJ Suceava.
Avertismentul polițiștilor pentru a nu deveni victimele escrocilor online
Există modalităţi pentru a afla dacă link-ul trimis de aşa-zişii cumpărători este un fals. Deşi paginile web la care ne direcţionează link-urile folosesc identitatea vizuală a unor branduri on-line, în realitate dacă analizăm denumirea domeniului din link putem observa că nu ne mai aflăm pe pagina oficială și linkurile prezintă mici modificări. Aşadar, mare atenţie la micile detalii!
Dar, dacă totuşi, aţi căzut într-o astfel de capcană, încă nu este totul pierdut. Primul lucru pe care trebuie să-l faceţi este să contactaţi banca pentru a bloca card-ul şi eventualele tranzacţii ilicite din cont. Ulterior, dacă aţi suferit pagube materiale, depuneţi o plângere la cea mai apropiată unitate de poliţie.
Polițiștii vă îndeamnă să mai reţineţi câteva aspecte: nu daţi nimănui, persoană fizică sau juridică datele cardului bancar – evitaţi orice plată în avans, indiferent de pretext; nu acceptaţi să mutaţi discuţiile pe rețele de comunicare şi păstraţi discuţiile pe chat-ul de vânzări, pentru a putea fi ulterior ajutat în caz de fraudă; verificaţi înainte de a da click linkul și nu introduceţi datele card-ului online.
Editor : Izabela Zaharia