Transportatorii și fermierii blochează țara pe model german. Pe Centura Capitalei este haos și nu se mai circulă
Protestul transportatorilor blochează circulația în mai multe orașe din țară. Nemulțumiți de schimbările de legi și de scumpirile polițelor RCA, au scos TIR-urile și camioanele pe străzi și merg încet, în coloană. Pe Centura Capitalei este haos și nu se mai circulă.
Mai multe organizații agricole spun că nu au nicio legătură cu protestul, dar că la acțiune participă fermieri care sunt membri
ACTUALIZARE 12.40 Reprezentanţii unor organizaţii agricole reprezentantive au anunţat că nu au nicio o legătură cu protestul spontan anunţat în mediul online de fermieri din mai multe zone ale ţării, care se îndreaptă cu mai multe camioane şi tractoare spre Bucureşti, însă au confirmat participarea unor fermieri din organizaţiile lor.
"Protestul s-a declanşat spontan din partea transportatorilor români. Sunt implicaţi şi fermierii români din nordul şi estul ţării , inclusiv din organizaţia noastră, dar cea mai mare problemă o au transportatorii. Se circulă cu utilajele pe drumurile publice cu viteză între 5 şi 10 km/h, iar fermierii vor să ajungă în oraşele reşedinţă de judeţ, iar într-un viitor apropiat şi la Bucureşti. 2024 se anunţă un an destul dificil, iar 2025 şi mai dificil fără discuţie. Trebuie să fim destul de inteligenţi pentru a găsi strategii de dezvoltare sectorială", a declarat pentru Agerpres preşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), Nicu Vasile, organizaţie care face parte din Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare (AAC) .
Acesta a precizat că problema cea mai mare a fermierilor nu este pe partea de valorificare, ci pe partea de costuri şi de taxe, la fel ca şi cea a şoferilor şi transportatorilor.
"Gradul de îndatorare a sectorului este destul de mare. Noi în primă fază vom negocia, pentru a dezvolta sectorul împreună cu partea politică, iar în cazul în care nu se găsesc măsuri, strategii de dezvoltare sectorială, vom apela şi noi la aceeaşi formă de protest, dar vom merge şi pe partea de Bruxelles, pentru că sunt foarte multe constrângeri pentru fermierul român faţă de ce i s-a promis în 2007 la intrarea în comunitatea europeană. Nu s-a respectat absolut nimic, în afara faptului că s-au diminuat subvenţiile, deşi trebuia să creeze uniformizare. Fermierul european are 430 euro subvenţie pe suprafaţă, utilajele sunt mai ieftine cu 30% 40%, creditarea este minus dobândă, deci undeva la minus 0,36%, şi noi plătim undeva la 16-20%. Inclusiv dacă discutăm despre fondurile acestea de investiţii pe agricultură, pe IMM-Invest. Gândiţi-vă că se plăteşte ROBOR-ul, se plăteşte administrarea contului, care tot sare la 10%. Ne cam minţim, noi nu facem economie, noi facem păcăleală, ne păcălim unii pe alţii. Discutăm de criterii de performanţă, ceea ce nu se întâmplă în România", a spus Nicu Vasile.
La rândul său, Florentin Bercu, director executiv al Uniunii Naţionale de Ramură a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV), organizaţie care face parte din Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare (AAC), a transmis că protestul fermierilor şi transportatorilor este unul spontan, dar a confirmat că participă şi membri ai acestei organizaţii.
"Este o acţiune spontană, sunt fermieri din mai multe zone ale ţării, sunt şi membri de-ai noştri, ne-au informat de această acţiune la care şi-au manifestat disponibilitatea de a participa. Urmează să avem şi noi discuţii interne atât la nivelul organizaţiei, cât şi la nivelul Alianţei şi să vedem ce va fi în perioada următoare, pentru că există posibilitatea ca aceste proteste să nu fie doar astăzi. Dacă se prelungesc la nivel european, să se prelungească şi la nivel naţional. Deja sunt câţiva colegi care astăzi o să fie la Bucureşti, o să vedem ce trebuie făcut mai departe", a declarat pentru Agerpres Florentin Bercu.
Acesta a precizat că joi va fi luată la nivelul organizaţiei o decizie oficială în privinţa protestelor, în urma consultării membrilor.
De asemenea, directorul executiv al UNCSV a adăugat că este nevoie de mai multă deschidere din partea autorităţilor pentru a rezolva problemele fermierilor şi de un dialog inter-instituţional "mult mai apropiat şi mai concis".
El consideră că şi fermierii români ar trebui să fie lăsaţi să producă în aceleaşi în aceleaşi condiţii ca şi cei ucraineni, pentru că foarte mulţi fermieri şi consumatori români sunt afectaţi de deciziile luate pentru sprijinirea Ucrainei.
"Noi suntem conştienţi şi vrem să fim alături de poporul ucrainean, dar de poporul ucrainean, nu doar de anumiţi traderi sau anumiţi oameni de afaceri, câţiva, care fac profituri enorme, exagerate, şi pe noi ne afectează atât ca ţară cât şi la nivelul Uniunii Europene, pentru că foarte mulţi fermieri şi chiar şi consumatori sunt afectaţi. Dacă acele produse sunt sigure pentru consum, ar trebui să ne lase şi pe noi să producem în aceleaşi în aceleaşi condiţii. De ce doar preţul produselor agricole a scăzut, dacă costurile la inputuri au crescut enorm, preţurile la raft au crescut, de asemenea, de ce doar preţul produselor agricole a scăzut? Pentru că marfa care nu ar fi trebuit sau nu rămânea niciodată în Europa a creat o concurenţă neloială. Noi avem nişte constrângeri prin legislaţia europeană, le respectăm, dar acele constrângeri ne deservesc pe noi şi ne afectează atât ca producători, cât şi ca populaţie", a explicat şeful asociaţiei agricole.
Şi Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a menţionat că organizaţia pe care o conduce nu are nicio legătură cu organizarea protestului.
"Nu am organizat niciun protest. Protestul este ultima formă de a ne manifesta. Până atunci încercăm pe cale amiabilă cu guvernanţii, cu miniştri, să obţinem ceea ce vrem pentru breasla noastră", a punctat Vasile Ştefănescu.
La protestul spontan anunţat online de fermieri, acţiunea neasumată oficial de nicio organizaţie, este estimat că vor participa 122 de camioane şi 70 de tractoare.
ACTUALIZARE 12.05 Polițiști rutieri au fost trimiși să deblocheze traficul pe Centura Capitalei.
Transportatorii nu au anunțat cât va dura blocajul.
Centrul Infotrafic informează că pe autostrada A1 Bucureşti - Piteşti, de la kilometrul 13+500 de metri până la intrarea în DN Centura Bucureşti, traficul autovehiculelor este blocat miercuri de mai multe autocamioane ale transportatorilor rutieri care protestează, circulând cu viteză minimă.
De asemenea, s-a format coloană de autovehicule şi pe Centura Capitalei, între localităţile ilfovene Chiajna şi Bragadiru.
Conform sursei citate, situaţii similare sunt prezente şi în alte zone ale ţării pe centurile marilor municipii, circulaţia rutieră desfăşurându-se îngreunat, cu viteză foarte redusă, pe alocuri blocându-se.
Barbu: Este început de an electoral și acest protest spontan este masiv distribuit pe rețelele sociale de un partid politic
ACTUALIZARE 11.35. "Legat de protestul “spontan” al transportatorilor la care s-au alăturat și câțiva fermieri, până în acest moment, la ministerul Agriculturii nu am primit nicio revendicare, pentru că nicio asociație nu își asumă acest protest.
Din informațiile apărute în spațiul public, am văzut că problemele pe care le reclamă au legătură cu RCA și cu permisele de conducere. Chiar dacă acestea nu țin de Ministerul Agriculturii, voi face tot ce pot pentru a-i sprijini să găsim împreună o rezolvare.
Am stabilit deja o întâlnire cu toate asociațiile și federațiile, săptămâna viitoare, pentru a le prezenta programele pe care le avem pregătite pentru acest an. Vom putea vorbi, așa cum facem mereu, la aceste întâlniri, despre problemele pe care le întâmpină și sunt sigur că vom găsi, ca de fiecare dată, rezolvare. Aceste întâlniri le aveam programate înainte să apară acest protest.
Îi asigur pe toți fermierii că subvențiile se acordă la timp. Subvenția la motorină se va acorda în continuare la valoarea maximă posibilă. Avem un buget bun, în acest an, avem fonduri prevăzute pentru toate sectoarele și vom continua să sprijinim producția românească.
Este început de an electoral și acest protest spontan este masiv distribuit pe rețelele sociale de un partid politic. Nimeni nu are dreptul să folosească fermierii, munca lor și agricultura românească pentru a încerca să câștige capital de imagine sau un procent în plus în sondaje. Să nu uităm că aceste partide politice nu au avut nicio soluție pentru agricultura românească în ultimii 4 ani", a transmis pe Facebook Florin Barbu, ministrul Agriculturii.
Știrea inițială
Fermierii români și transportatorii sunt nemulțumiți de tăierile din subvenții și nu numai. Au început deja anul cu proteste pe modelul celor care au avut loc în Germania. Fermierii români spun că vor ajunge la faliment. Printre nemulțumirile lor se mai numără obligația de a înmatricula și de a face ITP pentru toate utilajele folosite. Nu este pentru prima dată când au amenințat cu proteste care vor bloca drumuri principale ale țării.
Motivele invocate: majorarea taxelor, plățile mari la RCA, timpi de așteptare mari la frontieră.
Protestatarii spun că dacă Guvernul nu va reacționa vor continua protestul și vor stopa activitatea. Unii dintre ei au zis că astăzi vor bloca Centura Capitalei.
Puțin înainte de ora 11.00 era haos pe Centura Capitalei, unde se circula cu dificultate.
"RCA-ul a ajuns la 4.000 – 4.300 euro anual nu avem posibilitatea nici măcar în rate. Accizele la motorină, taxele, cozile din vămi, șoferii mei au ajuns de stau și 3 zile, îi bagă și în parcări. Nu, este inuman", spune un protestatar.
Blocaj în Cluj
Și la Cluj au început protestele de la ora 10.00. Firmele de transport din Cluj vor să atragă atenția guvernanților asupra taxelor care le îngreunează activitatea.
Acțiunea de protest va dura până la 12.00. Toți transportatorii se vor deplasa cu camioanele cu viteză de 5 – 10 km/oră, de la Gilău până la sensul giratoriu Luna de Sus. Sunt coloane de mașini pe o distanță de zeci de metri.
De la ora 13.00, o parte din camioane vor merge spre Cluj-Napoca.
Buzău: Protest spontan al transportatorilor împotriva scumpirilor RCA şi accizei la motorină
În jur de 50 de transportatori şi fermieri se îndreaptă miercuri către Capitală pentru a lua parte la un protest declanşat ca urmare a scumpirilor poliţelor de asigurare RCA şi accizei la motorină.
Potrivit transportatorilor, inflaţia şi scumpirile generează costuri care le afectează activitatea economică şi competitivitatea în piaţă.
"Am organizat un protest spontan, transportatori şi fermieri. Ne îndreptăm către Capitală unde ne vom întâlni cu colegi din mai multe judeţe. Principala nemulţumire a transportatorilor este preţul RCA foarte mare în comparaţie cu statele din vestul Europei şi acciza la motorină. Ca şi ordin de mărime, o medie a poliţei RCA la noi este undeva la 3.000 de euro pe an, la un autovehicul cap tractor şi la un stat din vestul Europei este de până în 1.000 de euro, iar preţul accizei a crescut de la 1 ianuarie cu 30 de bani pe litru. Ţinând cont de faptul că am trecut o perioadă foarte grea din punct de vedere a inflaţiei orice cost pentru activitatea noastră a însemnat foarte mult. La un camion care consumă aproximativ 3.500 litri de motorină pe lună, 10 bani contează. Sunt diferenţe mari şi clar nu mai putem fi competitivi în piaţă", a declarat, pentru Agerpres, unul dintre transportatori, Alexandru Perţea.
Transportatorii speră ca protestul spontan să conducă la negocieri şi la plafonarea preţurilor RCA.
"Sperăm să putem intra la un moment dat la negocieri, să putem lua legătura cu autorităţile. Vorbim la acest moment de un protest spontan. Acum ne îndreptăm spre Bucureşti, ne vom alătura celorlalţi transportatori din alte judeţe şi vom merge pe şoseaua de centură a Capitalei", a mai precizat Alexandru Perţea.
Editor : G.M.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News