Statul a cheltuit un miliard de euro pentru informatizarea instituțiilor publice. Sunt bani colectați de la cetățeni care, în schimb, nu au parte de tratamente mai bune. O analiză „Curs de Guvernare” arată că lipsa de comunicare între sistemele informatice scumpe ale statului dă naștere unor situații absurde. De exemplu, cetățenii pot ajunge să plătească de 2-3 ori aceeași amendă. O amendă de circulație primită într-un județ și achitată în localitatea de reședință din alt județ poate apărea ca fiind neplătită, deoarece autoritățile județene nu comunică între ele.
Pe 20 mai, Guvernul a aprobat un proiect de lege prin care ar urma să fie înființat un sistem electronic clar de plată al amenzilor, care ar avea o bază de date comună, cât și un cont comun. Proiectul este în Parlament și va mai trece o vreme până la adoptarea și implementarea noului mecanism.
Investiția noului sistem se va adăuga banilor deja cheltuiți cu achiziția de calculatoare, servere și softuri specializate pentru instituțiile statului. Iar această investiție nouă vine în condițiile în care deja există o platformă pentru amenzile de circulație. Acestea pot fi achitate pe Ghișeul.ro, site-ul pe care pot fi plătite și taxele locale. Însă administratorii platformei spun că în cazul amenzilor de circulație, problemele pornesc chiar de la instituția care le acordă: Poliția Rutieră, care are nevoie de trei luni ca să încarce în sistem procesele verbale. Așa că primăriile, beneficiarele amenzilor, primesc banii, dar fără să aibă procesul verbal la îndemână nu înțeleg de ce a fost realizată acea plată.
O situație ciudată apare și în cazul taxelor locale plătite pe Ghișeul.ro de o persoană care are mai multe proprietăți în mai multe localități. Respectivul contribuabil trebuie să primească de la fiecare primărie în parte o parolă de acces la ghișeul virtual și, ca să își achite taxele, trebuie să treacă de la un cont la altul. Iar unele primării nici măcar nu se obosesc să comunice cu localnicii pe Ghișeul.ro. Acceptă plăți electronice de la aceștia, dar nu le oferă informații despre taxele pe care le au de achitat. Ca să știe ce și cât au de plată, contribuabilii trebuie să se deplaseze la sediul primăriei.
Cât despre Fisc, acesta și-a pus bazele propriului său ghișeu virtual, care însă nu are absolut nicio legătură cu cel folosit de primării. Așa că pentru plata impozitelor și taxelor, fie ele locale sau la bugetul central, un contribuabil trebuie să intre pe cel puțin două pagini de internet diferite și să obțină de la fiecare instituție în parte o parolă de acces.
Pași spre informatizarea administrației publice din România au fost, totuși, făcuți în ultimii ani. Însă au fost pași mici care nu i-au scăpat pe contribuabili de birocrație. Pur și simplu birocrația a luat o formă electronică.