Dacă facem o comparaţie cu numărul românilor care s-au declarat optimişti imediat după alegerile din noiembrie 2014, de exemplu, se observă o scădere. Imediat după al doilea tur al scrutinului prezidenţial, studiile arătau că 55% dintre români considerau că direcţia este bună, iar în martie 2015, 47% susţineau acest lucru.
Sondajul IRES a fost realizat telefonic pe 30 iulie, pe un eşantion de 1.015 persoane în vârstă de 18 şi peste 18 ani, iar eroarea maximă tolerată este de plus/minus 3,1%.
„După fiecare alegeri, asistăm la o investiţie de emoție publică, aceasta fiind combinată cu încredere și optimism. E un mecanism democratic de consum al frustrărilor publice şi de resetare a lucrurilor. În ianuarie, am asistat la această explozie de optimism și vedem că, după șase luni, lucrurile tind să intre în acelasi trend. Există un anumit credit public bazat pe emoție, acordat celor investiți într-o nouă funcție publică și acest credit, în mod natural, se stinge. Politicienii trebuie să profite de această încredere și să aplice măsurile care se impun în ceea ce înseamnă guvernarea ţării la un moment dat”, a declarat sociologul Dan Jurcan.