Veşti bune dinspre Parlament pentru cei aproape 300 de angajaţi din Ministerul Transporturilor. Deputaţii au propus ca de la 1 iulie lefurile să le fie majorate cu 57,5%, echivalentul a 23 de clase de salarizare.
Prevederea apare într-un proiect de lege care aprobă o ordonanţă de urgenţă dată de guvernul Cioloş la finalul anului trecut. În actul normativ iniţial se stabilea doar că viitorii 83 de angajaţi din structura de management a fondurilor europene, care va fi creată la MT, trebuie plăţi la fel ca funcţionarii din cadrul Ministerului Fondurilor Europene.
Deputaţii, însă, au decis să dea lefuri mai mari tuturor angajaţilor din minister.
Mihai Lupu, şeful Comisiei de Transporturi din Camera Deputaţilor: „Domnul ministru şi secretarii de stat şi toţi s-au plâns că nu vine personal calificat în Ministerul Transporturilor pentru astfel de proiecte cu astfel de grilă de salarizare. Au spus că nu pot să aducă specialişti în minister şi nu pot să aibă performanţă cu salariile respective. La propunerea acestora, Comisia a fost de acord”.
Un director din minister câştigă între 3.100 - 3.300 de lei, în timp ce un şef serviciu ajunge să încaseze peste 4.400 de lei. Lefuri cu adevărat mici au debutanţii, fie că vorbim de experţi sau de consilieri juridici, în jur de 1.000 de lei, mai puţin decât un şofer.
Dragoş Pîslaru, ministrul Muncii, la Jurnalul de Seraă, din 19 mai: „În paralel cu ce noi lucram pe legea salarizării, mai multe ministere, Parlament, au început să dea aceste măriri la nivelul ministerelor, fără ca noi să le putem ţine măcar piept”.
Pentru că de lefurile mici nu se plâng doar cei din Transporturi s-a decis ca legea salarizării să prevadă creşterea salariilor din toate ministerele până la 70% la cele din SGG.
Marius Bostan, ministrul Comunicaţiilor: „Este greu să ai specialişti în tehnologia comunicaţiilor şi comunicaţiilor cu salarii de 300 de euro sau 1.200 salariu brut”.
Deputaţii au mai modificat şi atribuţiile pe care le vor avea angajaţii Organismului Intermediar - structură creată la Ministerul Transporturilor pentru gestionarea fondurilor europene. Dacă iniţial aceştia preluau de la colegii lor de la Fondurile Europene doar atribuţii legate de evaluarea proiectelor, monitorizarea implementării, verificarea achiziţiilor, acum între cele două instituţii se propune semnarea unui aşa numit Acord global de grant. Practic, se deleagă către angajaţii din Organismul Intermediar toate atribuţiile pe care le avea Autoritatea de Management a Programului Infrastructură Mare, inclusiv contractarea şi verificarea neregulilor.
Mircea Toader, deputat: „I-am dat toate competenţele ca să aibă şi răspundere. Toate licitaţiile nu le face ministerul. Le fac instituţiile subordonate. Ministerul prin acest mecanism verifică tot, inclusiv se asumă şi răspunderea. Dacă mai departe organele statului dovedesc sau găsesc vicii sau nereguli grave răspunde şi acest organism”.
Marcel Boloş, secretar de stat la Ministerul Transporturilor: „În paralel cu Organismul Intermediar aceleaşi funcţii le exercita încă o dată Autoritatea de Management. Dacă CNADNR depunea un proiect pentru şi Organismul Intermediar îi făcea evaluarea proiectului, în paralel Autoritatea de Management mai relua încă o datăm procedura de evaluare. Intervine în verificarea neregulilor, adică a procedurii în sine, intervine, poate să fie şi Autoritatea de Management, autoritatea de audit, Comisia Europeană”.
Noua structură, care se va ocupa de banii europeni din transporturi poate să nu fie agreată de Bruxelles, ceea ce ar aduce noi întârzieri în absorbţia fondurilor europene, spune fostul ministru al Fondurilor Europene, Aura Răducu. Acesta adaugă că ar putea fi o forma de incompatibilitate ca aceeaşi instituţie să realizeze atât managementul cât şi implementarea programului.