Românii au făcut cumpărături online de aproape 7 miliarde de euro în 2022, din care peste 50% reprezintă cheltuieli cu articole vestimentare și electronice, arată un studiu. Potrivit acelorași date, aproape 1 din 5 români comandă online în mod constant, 50% plasează comenzi online de 2 ori în 3 luni şi doar 12% comandă online de până la 6 ori pe lună.
Astfel, venitul mediu per utilizator generat în industria de ecommerce a fost de 467 euro, arată datele eBook eCommerce Growth Strategies, cel mai mare raport de date şi strategii de creştere pentru magazinele online din România, realizat de Limitless Agency.
Piaţa de ecommerce din România are în jur de 100 de magazine online care înregistrează peste 1.000 de comenzi pe zi.
Potrivit datelor Limitless Agency, citate de news.ro, în 2022, aceste magazine au avut comenzi în valoare totală de 6,7 miliarde de euro, din care 55% reprezintă valoarea comenzilor pentru haine, încălţăminte şi electronice.
Ce cumpără românii cel mai mult online şi cât au cheltuit
Conform datelor, românii au cheltuit cel mai mult pe produse din categoriile:
Fashion: 2,63 miliarde euro (46%)
Electronice: 1,1 miliarde euro (19%)
Îngrijire personală şi a casei: 885 milioane euro (15%)
Jucării, hobby, bricolaj: 590 milioane euro (10%)
Mâncare: 146 milioane euro (2,6%)
Mobilă: 125 milioane euro (2,2%)
Muzică/filme/jocuri: 88,9 milioane euro (1,5%)
Băuturi: 32,1 milioane euro (0,5%)
Nici jumătate din îmtreaga populație nu face achiziții online
"Potenţialul pieţei de ecommerce din România este foarte mare. Deşi tot mai mulţi români cumpără online, statistic doar 45% dintre cei cu acces la Internet, care în România înseamnă 90% din populaţie, plasează o comandă online. Momentan, nici jumătate din întreaga populaţie nu face achiziţii online, ceea ce ne plasează foarte departe de avansul înregistrat de ţările nordice, unde 95% din populaţie comandă online. Dar piaţa este de aşteptat să crească spectaculos şi în România, urmând ca în 2025 peste 54% dintre români să comande online, numărul de magazine online să crească de până la trei ori în următorii ani, iar valoarea pieţei să ajungă la 10 miliarde de euro", explică Daniel Ene, CMO&partner Limitless Agency, furnizor principal de servicii de marketing digital pe piaţa de ecommerce.
Aproape 1 din 5 români comandă în mod constant online, 50% plasează comenzi online de 2 ori în 3 luni şi doar 12% comandă online de până la 6 ori pe lună.
Limitless Agency mai arată că, în România, piaţa de ecommerce a generat un venit mediu per utilizator de aproximativ 467 euro în 2022, valoare care va ajunge la peste 870 euro până în 2027, potrivit datelor Digital Market Outlook, Statista.
Românii economisesc și așteaptă să achiziționeze un produs
Totodată, 21% dintre români comandă şi din afara ţării, cel mai des din China, de pe Aliexpress, magazinul online din grupul din care face parte Alibaba.
De asemenea, 72% dintre români economisesc şi aşteaptă să cumpere un produs, iar 28% sacrifică alte cheltuieli pentru a cumpăra un produs mai repede. În plus, 49% dintre români plătesc mai mult pentru un brand pe care îl ştiu, 51% plătesc mai puţin pentru un produs de brand propriu mai ieftin, 57% plătesc mai mult pentru un produs eco-friendly şi 43% plătesc mai puţin pentru o versiune non eco-friendly.
În Europa, procentajul cumpărătorilor online a crescut de la 55% în 2012 la 75% în 2022, o creştere de 20%. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate în Estonia (+47%), Cehia (+41%) şi România (+41%), mai arată studiul Limitless Agency.
Comerțul electronic este influențat de nivelul de educație
Comerţul electronic în Uniunea Europene a fost stimulat de cererea grupului de vârstă 25-34 de ani în 2022, 87% dintre persoanele din această grupă de vârstă achiziţionând bunuri online în 2022. Tot anul trecut, 42% dintre utlizatorii de Internet au comandat haine (inclusiv pantofi şi accesorii), 19% au comandat de la restaurante, fast-food şi servicii de catering şi 17% au cumpărat online produse cosmetice, de înfrumuseţare şi wellness.
Tot la nivel european, comerţul electronic este influenţat de nivelul de educaţie, 88% din consumatori având studii superioare, peste 80% dintre consumatori fiind angajaţi sau antreprenori.
Editor : Andreea Smerea