Fostul ministru al Justiţiei, Robert Cazanciuc, a declarat că jumătate dintre dosarele penale din România vizează infracţiuni legate de Codul Rutier, potrivit statisticilor oficiale. El spune că legea care prevede condamnarea şoferilor care conduc drogaţi are acelaşi model ca Legea Anastasia.
„Suntem de şase ani de zile pe primul loc la numărul de morţi (în accidente rutiere - n.r.). Mă uitam în bilanţul Ministerului Public, în momentul de faţă aproape jumătate dintre dosarele penale din România se referă la infracţiuni rutiere. Pur şi simplu nu se mai poate! Am fost, cumva, surprins de amploarea dezbaterilor după promulgarea legii de către preşedintele României. Asta mi-a arătat că venea pe o nevoie reală, oamenii simţeau nevoia să se facă ceva şi Legea Anastasia a fost cumva o formă de răspuns la această nevoie a oamenilor, care nu era de conjunctură, ci era pur şi simplu de ani de zile. Cea ce a fost la 2 Mai a arătat că într-adevăr s-a făcut ceva şi un şofer drogat nu mai scapă de aici încolo de închisoare, indiferent câţi bani are. Autorul accidentului de la 2 Mai, dacă va fi găsit vinovat de instanţă, va lua, probabil, o pedeapsă cu executare, obligatoriu, până la 10 ani”, a declarat Robert Cazanciuc sâmbătă, în emisiunea Insider Politic difuzată de Prima TV, potrivit News.ro.
Fostul ministru, iniţiator al Legii 213 - care a intrat în vigoare în iunie anul acesta şi care poartă numele unei fetiţe victimă a unui accident provocat de o femeie fără permis de conducere - spune că „«Legea Anastasia» este o formă de răspuns pentru a proteja viaţa împotriva celor care folosesc maşina pentru a ucide pe cineva”.
Actul normativ care prevede că persoanele fără permis sau şoferii băuţi ori drogaţi care provoacă accidente mortale nu mai pot fi condamnaţi la închisoare cu suspendare, ci doar cu executare.
„Legea 2 Mai” pe modelul „Legii Anastasia”
Cazanciuc a precizat că România nu este prima ţară care ia măsuri legislative drastice pentru reducerea numărului de morţi pe şosele, arătând că fostul preşedinte francez Jacques Chirac a avut o astfel de iniţiativă, iar numărul morţilor din accidente rutiere produse în Franţa a scăzut la aproape jumătate la sfârşitul mandatului lui Chirac faţă de începutul mandatului.
Robert Cazanciuc a vorbit şi despre aşa-numita „Lege 2 Mai”, iniţiată după accidentul provocat de un şofer drogat, care a intrat cu mașina într-un grup de tineri, omorând doi dintre ei.
„2 Mai a fost momentul în care oamenii au devenit cumva, aşa de o manieră tragică, conştienţi de faptul că se poate întâmpla oricui. E o strângere de inimă pe care foarte mulţi români o au după 2 Mai: îţi trimiţi copilul la mare, la munte, la şcoală şi vine un nebun peste copil ţi s-a închis dintr-o dată viaţa ta. Este acelaşi pattern ca la legea Anastasia pentru situaţia drogurilor”, a mai spus Robert Cazanciuc.
Editor : B.P.