Aparatură medicală depozitată pe holurile sau în curţile spitalelor, pentru că nu are cine să o utilizeze, pentru că nu există consumabile sau pentru că nu încape în cabinet. Raportul Curţii de Conturi pe 2015, încă nefinalizat, confirmă astfel de cazuri, care au costat bugetul de stat 55 de milioane de lei. Pentru ca astfel de situaţii să nu se mai repete, Ministerul Sănătăţii vrea să schimbe regulile.
„Înainte de investiţie va fi depus un dosar care să ateste clar nevoia acelui aparat şi, bineînţeles, toate condiţiile care trebuie îndeplinite după aceea. Personalul, spaţiul, consumabilele, dacă este cazul. Numai aşa se poate investi eficient şi raţional. Nu să achiziţionăm o listă de echipamente şi apoi să ne dăm seama ce să facem cu ele”, spune Laurenţiu Colintineanu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Sănătăţii.
Un exemplu este Clinica pentru Arsuri de la Spitalul Floreasca, inaugurată parţial de 3 ori în 6 ani. Unitatea a costat în total 11 milioane de euro şi a atras atenţia odată cu tragedia din clubul Colectiv. Nu a fost deschisă atunci deoarece nu avea personal.
„Avem echipament, dar nu avem personal. Pentru că oamenii i-am angajat într-o prima etapa, au venit, au văzut cât de grea e munca şi au plecat” spunea, la două zile după tragedie, profesorul Ioan Lascăr, şeful Clinicii de Chirurgie Plastică a spitalului.
În acest caz, e vorba şi de aparatură montată după expirarea termenului de garanţie, aşa că procurorii DNA fac verificări.
Un alt exemplu de risipă vine de la Spitalul din Panciu, judeţul Vrancea. Tomograful de un milion de euro, cumpărat acum un an, cu fonduri europene, nu a fost folosit vreodată.
„Trebuie să îndeplinim anumite condiţii, trebuie să obţinem nişte avize de la CNCAN Bucureşti”, explica, la începutul anului, Iulian Nica, primarul oraşului Panciu.
„Şeful clinicii de Radiologie de la Târgu Mureş, din când în când, de două trei-ori pe an, mă întreabă: Ai montat, n-ai montat aparatul? Îi spun că încă nu-i montat, dar o să fie la un moment dat”, spunea, tot atunci, medicul radiolog Viorel Barbu.
În varianta finală a raportului Curţii de Conturi se vor regăsi date şi despre plăţi ilegale, umflarea unor preţuri şi achiziţii prin încălcarea procedurilor. Prejudiciul total se apropie de 62 de milioane de lei.