Cu cele 33 de milioane de lei primite de la Primăria Capitalei pentru investiţii, angajaţii uzinei trebuie să construiască cinci tramvaie noi, să modernizeze alte trei şi să le redea circulaţiei pe cele stricate şi trase acum pe dreapta.
Sorin Andrei, director de producţie Uzina RATB: În afară de construcţia acestor tramvaie noi mai avem şi reparaţii, atât de tramvaie, troleibuze, cât şi agregate, respectiv boghiurile tramvaielor.
Cei 800 de muncitori din uzină aşteptau banii încă din ianuarie. Construcţia celor cinci tramvaie noi va începe efectiv la vară, după licitaţie şi achiziţia pieselor. Greu de crezut că vor fi toate gata anul acesta.
Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei: Nu doriţi decât să îi păcăliţi. Vă spun respectuos. Pentru că cinci tramvaie nu se pot face în fabrica RATB-ului. Piesele, în proporţie de 75% sunt din import.
Muncitorii susţin însă că tramvaiul e aproape 100% producţie proprie.
Sorin Andrei, director de producţie Uzina RATB: Nouăzeci, nouăzeci şi cinci la sută. Restul produselor sunt aduse din import.
Construcţia de la zero a unui tramvai durează aproape două luni şi jumătate. Anul trecut, uzina a produs trei, iar al patrulea e încă în construcţie.
Cel mai nou model de tramvai produs de RATB iese de pe poarta uzinei la un preţ de aproximativ 800.000 de euro. Are 43 de locuri pe scaune şi o capacitate totală de până la 300 de călători. Cu o sută mai mulţi decât modelele actuale, şi la jumătate din preţul mediu al unui tramvai produs în vestul Europei.
George Neacşu, şef de secţie Uzina RATB: El este proiectat să circule 15 ani, dar după reparaţii poate circula mai mult. Acesta este al 14-lea vagon care iese pe poarta fabricii.
Oficialii RATB spun că ar fi nevoie de cel puţin încă 100 de tramvaie noi pentru un transport civilizat în Capitală. În acest moment, din cele 400 de vehicule, doar 80 sunt noi. Tot atâtea sunt trase pe dreapta din cauza defecţiunilor, iar restul sunt vechi de aproape jumătate de secol.
Situaţia autobuzelor e şi mai delicată. Din cele peste o mie de maşini, trei sute sunt defecte. Pentru reparaţia lor şi a tramvaielor, regia are nevoie de aproape 20 de milioane de lei.
Anul acesta RATB a primit 578 de milioane de lei de la Primăria Capitalei, cu 18 milioane mai mult decât anul trecut.