Experimentul făcut de Digi24, înainte de reducerea TVA de la 24 la 9 procente, arăta că ieftinirile anunţate de marile lanţuri de magazine se aplicau la preţuri majorate. Astfel, zahărul şi laptele aveau preţuri reduse în iunie, însă de la o valoare mai mare decât cea din luna mai, când reporterii Digi24 au adunat datele. Cu toate acestea, autorităţile spun că majorările au fost nesemnificative.
„Pe aprilie şi mai am văzut că nu au fost fluctuaţii mari de preţ. A fost o uşoară creştere, dar sub un procent. Mare parte din această reducere s-a transmis în preţuri. Cel puţin la produsele pe care le-am monitorizat noi. Noi ne-am uitat la 30 de produse”, a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Nu la fel văd lucrurile cumpărătorii care stâng bonuri şi au astfel evidenţa exactă a modificărilor de preţuri.
„Au săltat înainte, iar acum scad... scad într-adevăr, dar la nivelul care a fost acum două trei săptămâni”, spune un cumpărător.
„Sunt mii de magazine, zeci de mii de produse. Nu poţi să observi... şi sunt tot soiul de factori care influenţează preţurile. Nu toate preţurile se mută imediat, în aceeaşi direcţie, în egală măsură”, spune Bogdan Chiriţoiu.
Rezultatele studiului făcut de autoritatea de Concurenţă vor fi publicate la începutul lunii viitoare. Surse din rândul oficialilor care întocmesc raportul spun că reducerea preţurilor ca efect al scăderii TVA s-a văzut mult mai bine în reţeaua marilor magazine, unde a fost, în medie de 12%. Spre comparaţie, în micile magazine produsele s-au ieftinit, în medie, cu doar 9 procente.