Ministerul Agriculturii vrea să verifice dacă alimentele vândute în România sunt de o calitate mai slabă decât cele vândute în Occident. A fost format deja un grup din reprezentanţi ai ministerului şi din inspectori de la protecţia consumatorului şi de la autoritatea sanitar veterinară, cu scopul de a depista un eventual standard dublu de calitate.
Că e o diferenţă între produsele din România şi cele din Franţa, de exemplu, o ştiu şi cei care au călătorit în Vest, dar o spun şi datele.
Slovacii au făcut în 2011 un studiu în opt ţări europene, printre care şi România, şi au ajuns la concluzia că producătorii vând într-adevăr alimente de o calitate mai slabă în ţările mai sărace decât în cele bogate.
Calitatea e mai slabă, dar şi preţul e mai mic. Coca Cola, de pildă, este îndulcită în Marea Britanie cu zahăr, iar în România - cu un îndulcitor făcut din porumb. Dar o doză de 0,33l costă în România doi lei, în timp ce în Anglia, la supermarketul Tesco, 68 de penny, adică 3,6 lei. Deci, cu 80% mai mult decât la noi.
Discuţia despre calitatea alimentelor vine după ce Ungaria, Slovacia, Polonia şi Cehia au decis să îi ceară Uniunii Europene să nu le mai permită producătorilor să vândă alimente de calitate mai slabă în ţările lor decât în Occident.
Ministrul Agriculturii din Cehia spune că oamenii s-au săturat să fie coşul de gunoi al Europei.
Doar că autorităţile europene au mai explicat în trecut că singurele aspecte asupra cărora au control sunt siguranţa produselor şi măsura în care ingredientele reale sunt trecute şi pe ambalaj. Restul ţine de piaţă - ce vrea clientul să cumpere şi la ce preţ.
În România, Protecţia Consumatorului spune că s-a autosesizat după ce presa a mediatizat subiectul şi că va cere companiilor o poziţie privind posibila practică a dublului standard:
„ANPC va iniţia demersuri pentru o serie de întâlniri cu autorităţi care au competenţe în domeniu. În cel mai scurt timp, vom stabili un plan de acţiune comun. Vom solicita profesioniştilor care fac parte din lanţul comercial să ne transmită poziţia lor privind posibila practică a dublului standard.”
Sorin Minea, producător în industria alimentară, explică diferența de calitate între diferite produse: „În toate supermarketurile româneşti există un produs care se numeşte şuncă de Praga. Şunca de Praga este de la 5 lei kilogramul până la 50 de lei kilogramul. Oare de ce... Dar denumirea e aceeaşi, şuncă de Praga. Pentru că una este carne şi alta este..şi carne”.