De la 115 dolari în iunie 2014, barilul de ţiţei a ajuns să coste acum aproximativ 60 de dolari pe pieţele internaţionale. Şi, deşi barilul de petrol a fost cotat chiar şi la 45 de dolari la jumătatea lunii ianuarie, preţul benzinei nu a mai scăzut şi s-a menţinut la peste 5 lei.
„Atunci când are loc o scădere a preţului materiei prime, această scădere nu se propagă în aceeaşi măsură şi în preţul litrului de benzină sau motorină”, spune Emilian Duca, specialist fiscal.
„Nu este o corelaţie 1 la 1, pentru că în preţul final intră şi costurile de distribuţie. Pentru că petroliştii trebuie să facă şi ei profit ca să continue activitatea”, afirmă Ovidiu Dumitrescu, specialist pieţe financiare.
La scumpirea benzinei a contribuit şi slăbirea leului în faţa dolarului.
Jumătate din preţul pe care îl vedem la pompă este reprezentat de taxe şi accize. Astfel, din 5,3 lei, cât este litrul de benzină, 2,65 lei merg către stat.
În decembrie, litrul de benzină ajunsese să coste sub 5 lei la staţiile din toată ţara.
„Preţul benzinei este puternic influenţat de deciziile politice, de supracciza de anul trecut, care din păcate nu a dispărut, de menţinerea unui curs artificial, care nu au făcut decât să influenţeze în mod negativ încasările la bugetul de stat în domeniul accizelor”, spune Emilian Duca.
Pentru anul acesta, autorităţile au decis menţinerea nivelului accizei de anul trecut, când a fost calculată la un curs artificial de 4,74 de lei. Dacă ar fi fost calculată la cursul real, acciza ar fi trebuit să fie cu 5 la sută mai mică.