Să zbori pe timp de noapte înseamnă să salvezi mai multe vieţi, dar astfel de misiuni sunt o provocare şi pentru cei mai buni. Piloţii SMURD şi membrii echipajului de salvare se pregătesc deja de un an de zile pentru asta.
„Vizibilitatea este redusă. Se pot folosi anumite tehnici de ajutor, NVG (night vision gogles) dar misiunea de noapte are anumite riscuri şi cu aparatele astea, anumite cabluri nu le vezi”, declară Raed Arafat.
Pentru zborurile de noapte, piloţii elicopterelor folosesc ochelari speciali cu infraroşu. SMURD nu îi are deocamdată, aşa că se va baza doar pe ajutorul echipajelor de pompieri care îi aşteaptă la sol.
„Depindem foarte mult de colegii noştri pompieri. Ei sunt cei care ne găsesc nişte locuri potrivite. sunt ochii de la sol. Ei sunt primii care ajung în locul accidentului, va trebui să ne lumineze obstacolarea, copaci, stâlpi, fire de tensiune sau orice altceva”, spune Lucian Lupescu, pilot IGAv.
Antrenamentele piloţilor de la SMURD au început de un, într-un proiect sponsorizat de guvernul Elveţiei. Învaţă de la detaşamentul de salvare REGA, unul dintre cele mai bune din lume. Elveţienii sunt învăţaţi de ani de zile cu misiuni de salvare pe timp de noapte şi nu au dat niciodată greş până acum. Deşi au avut de-a face şi cu condiţii imposibile
„Dacă zburăm într-o vale unde e ceaţă densă şi nu se vede nici lumina lunii, ocherii speciali nu vor ajuta cu nimic. Sigur, elicopterul are lumină, dar ne trebuie mai multă ca să ne putem baza pe ceva. Dacă şi lumina de căutare cade, sunt în beznă chiar şi cu ochelarii şi trebuie să ne apropiem cu mare atenţie”, spune Stefan Voletzky, pilot al Detaşamentului de Salvatori Rega, Elveţia.
Dacă lucrurile merg bine, până la sfârşitul anului SMURD-ul va putea executa astfel de misiuni în întreaga ţară.