Peste jumătate dintre români cred în horoscop

Peste jumătate dintre români cred în horoscop și cred că acesta are o bază științifică, 1 din 10 români crede că Pământul este plat, iar 2 din 10 români consideră că Soarele se învârte în jurul Terrei, potrivit unui studiu realizat de Ivox la comanda Asociației Secular Umaniste (ASUR). Pentru a aduce știința mai aproape de oameni, asociația le propune să participe la Bucharest Science Festival, care începe de astăzi în Capitală.
Studiul „Opinii și atitudini ale românilor cu privire la cunoașterea și educația științifică”, realizat pe platforma Ivox, arată că românii (59%) cred că intuiția și percepțiile individuale ar trebui luate în considerare în aceeași măsură ca explicațiile științifice. De asemenea, 57% dintre respondenți cred în horoscop, în mod special în astrograme, considerând că acestea au substrat științific.
Mai mult, 3 din 10 români au spus că deși nu cred neapărat în horoscop, li s-a întâmplat destul de des ca predicțiile să se adeverească, iar un sfert dintre români cred în trăsăturile zodiilor. Tot un sfert dintre români (25%) preferă să ia și superstițiile în seamă, chiar dacă nu cred neapărat în acestea, iar 2 din 10 români au două-trei superstiții în care cred și de care țin cont.
În ceea ce privește nivelul de cunoaștere a fenomenelor științifice, 1 din 10 români crede că Pământul este plat, lucru vizibil cu ochiul liber, iar 2 din 10 români consideră că Soarele se învârte în jurul Pământului.
Studiul arată că românii au lacune și la nivelul cunoașterii medicale: în timp ce aproximativ 90% cunosc modul corect de transmitere a virusului HIV (prin sânge și contact sexual), 58% cred că antibioticele distrug viruși.
De asemenea, studiul arată că încrederea românilor în homeopatie este ridicată, 6 din 10 considerând că această ramură este bazată pe dovezi științifice. Pentru aproape jumătate dintre români, produsele homepatice reprezintă prima sau singura opțiune în tratarea anumitor afecțiuni, precum răceala și gripa, iar 2 din 10 români cred că atunci când terapiile clasice nu dau rezultate în tratarea cancerului, homeopatia poate fi utilă. În același timp, 58% dintre români declară au încredere în vaccinuri.
Românii sunt de acord că la școală se insistă prea mult pe teorie și prea puțin pe exerciții practice.
„Sistemul de învățământ este axat prea mult pe teorie și insuficient pe practică, fapt confirmat și în cazul științelor, care ar beneficia de pe urma introducerii de exerciții practice și experimente științifice în curricula școlară, cred 60% dintre români”, se arată în studiul Ivox.
De altfel, o treime dintre români au observat că tinerii nu prea sunt atrași să studieze științe în școală și nici nu mai sunt interesați să urmeze facultăți de profil, întrucât meseriile acestea nu sunt bănoase. Peste 90% dintre români consideră că cercetătorii au mai multe șanse în străinătate decât în țară
4 din 10 români (41%) consideră că școala nu i-a ajutat prea mult în fundamentarea cunoștințelor - 6 din 10 respondenți și-ar dori să aibă un nivel de cunoștințe științifice mai ridicat.
Aproximativ jumătate dintre participanții la studiu sunt de părere că statul ar trebui să ofere burse în domeniile științifice și să crească bugetul Ministerul Educației și Cercetării pentru programe din domeniu. 4 din 10 români cred că ar fi oportun și înființarea de Centre de Educație Științifică pentru publicul larg.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ de 2.477 de respondenți din mediul urban, de peste 18 ani, în perioada 18-22 septembrie 2016.
Bucharest Science Festival este primul festival din România dedicat popularizării științelor și tehnologiei în rândul publicului larg. Bucharest Science Festival își deschide porțile pentru toți iubitorii de știință, în perioda 27 septembrie - 2 octombrie, în București, Râșnov și Adjud.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.