Cei care au venit cu ideea acestui proiect au fost vecinii maghiari din localităţile aflate în apropiere graniţei cu România. Mulți au serviciul la noi în țară. Folosesc zi de zi bicicleta și și-au amenajat piste speciale atât în localităţi, cât şi între acestea. Obiceiul a fost preluat şi de românii care s-au mutat în ultimii 10 ani în Ungaria, dar care încă lucrează în România.
Pista va costa 6.000.000 de euro, bani europeni, și va fi construită în parteneriat de administraţiile din cele două Oradea. Partea construită în Bihor va costa 1.300.000, iar cea din Ungaria aproape 5 milioane de euro.
Ea va lega România de Ungaria, va trece prin vama Borş şi va avea o lungime de 11 kilometri în Bihor, iar alţi 24 de la frontieră până în cel mai apropiat oraş maghiar.
Pista de biciclete - careva străbate două localităţi din România şi patru din Ungaria - va începe din Oradea, din Piaţa Ferdinand, va merge de-a lungul Crişului Repede şi se va sfârşi la o distanţă de 35 de kilometri în localitatea maghiară Berettyoujfalu, unde se va întâlni cu o altă pista amenajată deja de vecinii maghiari.
Cei mai încântaţi de idee sunt cei care au facut din bicicleta mijlocul de transport spre serviciu.
„În această zonă vin foarte mulţi oameni la lucru, aşa că atunci când vremea este frumoasă au această posibilitate să nu vină în spatele tirurilor", spune Miklos Pap, primarul comunei Mezopeterd, din Ungaria.
Ungurii, gata să înceapă lucrările
Pista trebuie amenajată până în luna noiembrie a acestui an. Ca să se încadreze în termen, muncitorii maghiari vor începe lucrările imediat ce vremea le va permite. În schimb, în România constructorii se vor apuca de treabă abia în mai.
"Iniţial cei de la Berettyoujfalu, care sunt liderii acestui proiect, au angajat un proiectant pentru întregul proiect, proiect care nu s-a putut realiza în întregime datorită diferenţei de legislaţie dintre cele două ţări, situaţie în care s-a angajat apoi un proiectant pentru partea română”, explică Mircea Bălan, viceprimarul din Oradea.