Mai mult, furnizorii de servicii specializate spun chiar că oportunitățile de promovare sunt mai accesibile decât în orice alt mediu profesional.
Piața românească de contact center a fost estimată anul trecut la circa 200 milioane euro, rata medie de creștere din ultimii ani fiind de aproximativ 10- 15% pe an, conform estimărilor companiei americane Computer Generated Solutions citate de Wall-Street.ro. Printre cei mai mari jucători în domeniu se numără Computer Generated Solutions (CGS), Competence Call Center (CCC), Teleperformance, WebHelp sau Valoris.
Andreea are 23 de ani și este studentă la a doua facultate, așa că trebuie să-și plătească studiile. Nu e din București, deci la chetuielile lunare mai adaugă costurile de cazare și transport. „E un loc de muncă bun pentru un student”, spune ea. Lucrează de aproape un an într-un call center. „Tura mea începe dupa-amiază, de la ora 6, așa că dimineața am vreme să merg la cursuri. În plus, programul îmi permite să-mi iau liber sau să fac schimburi de tură atunci când am examene. Iar banii sunt suficienți cât să nu mai am nevoie de ajutorul părinților”, explică Andreea.
„Românii sunt oameni cu care se lucrează ușor”, spune directorul de call center al CCC, Heiner Witte. Compania are peste 400 de angajați în centrul care funcționează în București și se gândește serios ca în următoarele luni să mai deschidă încă un centru în România.
Cel mai probabil, tot într-un mare centru universitar, pentru că acolo se găsesc nu numai resursele, ci și infrastructura necesară pentru dezvoltare. Cele câteva sute de angajări se vor face în funcție de proiectele pe care compania le va elabora, dar criteriile de selecție sunt destul de clare: candidații trebuie să fie buni vorbitori de limbi străine, să-și dorească să învețe și să aibă pasiune pentru ceea ce fac. Iar tinerii români par să se califice cu succes – răspund în 8 limbi străine la apeuri ale clienților din peste 7 țări.
„Românii sunt foarte buni la limbile cu rădăcini latine”, spune Witte. „Și ne concentrăm pe ele. E important să fim atenți la identitatea națională ca să putem asigura confort clienților. În schimb, pentru limbile germanice sau pentru țările din nordul Europei e mai greu să găsești numărul de oameni de care ai nevoie pentru un proiect”, punctează managerul CCC.
Companiile care apelează cel mai des la servicii de externalizare de call center sunt cele din domeniul telecomunicațiilor, IT, domeniul bancar, asigurări și retail. CCC are șapte clienți în România, aceștia provenind din domenii precum banking, comerț electronic, comunicare sau sectorul aerian (Ryanair). Competence Call Center este o companie austriacă, dar arecentre deschise în șapte țări, cu peste 4.500 de anjgajați. Cea mai mare dintre sucursale este cea de la Berlin, orașul în care compania a aniversat de curând 15 ani de existență.