O jumătate de milion de români au peste 70 de ani şi deţin permis de conducere. Doar că nu toţi sunt apţi pentru a şofa, spun medicii. Faptul că permisul se schimbă o dată la zece ani, le dă dreptul să iasă în trafic, deşi au probleme serioase de sănătate care în mod normal i-ar împiedica să mai conducă. Doctorii le recomandă să îşi facă analize mai des, dar sfaturile sunt de multe ori ignorate. Cei mai mulţi vin la cabinete doar când le expiră carnetul auto. De aici şi pericolul la care se expun ori îi expun pe alţii.
Bărbatul surprins de Digi24 are nevoie de câteva minute pentru a parcurge o distanţă de doar câţiva metri. Se sprijină atât în baston, cât şi de un autoturism parcat. Cu toate acestea, nu ocoleşte autoturismul, ci se urcă la volan, spre uimirea celorlalţi şoferi.
Principala cauză a accidentelor produse de şoferii de peste 70 de ani este neacordarea de prioritate pietonilor.
„Scade capacitatea de reacţie, apar tulburări de memorie, de atenţie”, a explicat Anca Diţu, medic specialist psihiatru.
„Într-o intersecţie poate să apară o ambulanţă. Întâi o auzi şi apoi o vezi, dacă o vezi în ultimul moment... Odată cu înaintarea în vârstă scade şi auzul şi văzul”, a adăugat Diana Fârtat, medic specialist ORL.
Problemele încep de la 65 de ani, spun medicii. Doctorii sunt, totuşi, cei care îi declară pe vârstnici apţi pentru a obţine permisul. Cu un amendament - le recomandă să vină la control mai des. Adică nu după zece ani, când ar trebui să-şi schimbe permisul.
Prea puţini se întorc însă la examinarea medicală, iar poliţiştii nu au instrumentele legale pentru a vedeadacă şoferii îşi mai verifică sănătatea odată ce au luat permisul. Aşa se face că dacă, de exemplu, astăzi, un şofer îşi reînnoieşte permisul şi are 68 de ani, el va fi conducător auto cu acte în regulă până la aproape 80 de ani, chiar dacă i-au apărut între timp afecţiuni care în mod normal nu i-ar mai permite să se urce la volan.
În Spania, de exemplu, şoferii trecuţi de 70 de ani, sunt obligaţi să meargă la medic o dată la doi ani. În Marea Britanie - o dată la trei ani. În Franţa este ca la noi: nu este nevoie de niciun control medical suplimentar.
Anul trecut, din cauza şoferilor varstnici, s-au produs aproape 200 de accidente grave, în care au murit 59 de persoane. Una dintre cauze a fost conducerea pe contrasens.