În Capitală, numărul celor răniţi grav sau care îşi pierd viaţa după ce au fost loviţi de tramvai s-a dublat în ultimul an. Salvatorii răspund unor astfel de urgenţe de cel puţin două ori pe lună. Chiar şi aşa, nu există un protocol de intervenţie pentru cei prinşi sub tonele de fier, spune coordonatorul SMURD Bucureşti. Este şi motivul pentru care, preţ de două luni, pompieri, medici şi angajaţi ai Regiei de Transport se antrenează cot la cot pentru astfel de accidente.
În astfel de intervenţii, salvatorii luptă pentru viaţă contracronometru. Într-un spaţiu care nu depăşeşte câţiva centimetri, pompierii sunt chemaţi de multe ori să facă minuni. Salvarea unei persoane de sub tramvai are reguli clare.
Primele 10 minute sunt importante, un tramvai cântărește aproximativ 9 tone.
„Este foarte importantă stabilizarea. O dată la nivelul boghiului, al carosieriei şi încă una cel puţin suplimentară”, afirmă Nicolae Breahnea.
Alături de pompieri, la aceste cursuri participă şi angajaţi ai Regiei de Transport - mecanici şi vatmani. Fiecare tramvai este prevăzut cu o bară sau un coş de protecţie fără de care orice persoană căzută în faţa sa poate ajunge sub roţi.
„Coșul de salvare cade la nivelul șinei, prinde în interiorul ei corpul victimei și o protejează să nu ajungă în zona roților”, spune Dan Vasilache, RATB.
În ultimul an, numărul victimelor în accidente de tramvai a crescut alarmant. 25 de oameni au murit ori au fost grav răniţi.
„Nu respectă regulile de bază. Nu sunt atenți. Dacă asculți muzică și nu sesizează când vine tramvaiul şi te apleci, poţi să fii lovit”, spune Bogdan Opriță, coordonator SMURD București.
Cursurile de intervenţie la astfel de urgenţe vor dura aproape două luni.