FOTO: Facebook ANAF
Cazierul fiscal reflectă disciplină financiară a unui contribuabil, documentul fiind necesar atât pentru înfiinţarea unei societăţi sau autorizarea unei activităţi, cât şi pentru cesiunea părţilor sociale ori pentru cooptarea unor noi asociaţi în firma.
Guvernul a aprobat, printr-o ordonanţă, un nou cadru legal care reglementează acest document, modificând substanţial regulile care îl guvernează. Este vorba despre OG nr. 39/2015, publicată în Monitorul Oficial nr. 655, din 31 august 2015. Noul act normativ intră în vigoare în 3 septembrie.
Noul act normativ, care se va aplică în câteva zile, extinde sfera de aplicare a cazierului fiscal, stabileşte noi situaţii în care documentul trebuie prezentat şi reglementează şi alte aspecte care nu erau până acum prevăzute de legislaţie.
Una dintre cele mai importante modificări pe care le aduce nouă ordonanţă este cea care vizează organizarea la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a unui istoric al contribuabililor care au fost scoşi din evidenţă cazierului fiscal, scrie avocatnet.ro.
Datele arhivate de ANAF urmează să fie păstrate pentru o perioadă de zece ani de la dată scoaterii din evidenţă şi vor constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care îşi înfiinţează o societate sau o asociaţie/fundaţie.
În plus, informaţiile din istoricul organizat de Fisc vor fi folosite şi în realizarea analizei de risc, pe baza căreia ANAF selectează contribuabilii supuşi inspecţiei fiscale.
Acest lucru înseamnă că cei care au încălcat legislaţia fiscală, contabilă şi vamală sau disciplină financiară vor fi pasibili de control din partea Fiscului chiar şi la zece ani după ce faptele le-au fost şterse din cazierul fiscal.