Inspectorii de la protecţia consumatorului spun că fabricile aduceau mezeluri aproape expirate din diferite ţări europene pe care le feliau şI le reambalau în pungi vidate.
Înainte de a le vinde hipermarketurilor, angajaţii schimbau şi termenul de valabilitate. Era o practică obiuşnuită într-o fabrică din judeţul Braşov, una din Mureş şi alta din Sibiu.
Cei de acolo, probabil neputând sa folosească un astfel de produs, pentru că acolo nu se vând astfel de produse, îl trimiteau la subsidiara din România. Ambalatorul, adică fabrica din Brașov, încalca legea privind termenul de valalbilitate a produsului. Cu toate că nu au acest drept și decât producatorul poate sa reglementeze valabilitatea produsului, ei dau un termen de valabilitate de 42 de zile de la data livrării. Este mult peste termenul de valabilitate real al produsului”, a explicat Sorin Susanu, comisar-șef la Comisariatul Rregional pentru Protecția Consumatorului Brașov.
Reprezentanţii fabricii din Braşov le-au explicat inspectorilor de la protecţia consumatorului că nu au făcut altceva decât să respecte regulamentul intern.
Inspectorii au confiscat din depozitele fabricii patru tone de mezeluri expirate şi etichetate cu termen de valabilitate fals, care urmau să ajungă pe rafturile hipermarketurilor.
„Se poate ajunge la o amendă de până la 50.000 de lei. Iar dacă vom ajunge la concluzii de natură mai gravă, se poate suspenda activitatea pe o anumită latură a acestor produse”, a adăugat Sorin Susanu.
La fabricile din Sibiu şI Mureş practica era aceeaşi. Reprezentanţii ANPC spun că aceste produse puteau fi cel mult transformate în făină proteică, nu folosite în alimentaţia de zi cu zi.
„Orice om care consumă un produs, un salam care și-a schimbat culoarea, care a expirat, care a stat în raft și s-a frecat cu alte produse, cu alte ambalaje, își asumă un risc serios pentru sănătate”, spune Bogdan Cristian Nica, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.
Controale au fost nu doar la fabrici, ci şi la hipermarketuri şI alte magazine alimentare. Potrivit ANPC, unul din cele 6 supermarketuri cu probleme este Kaufland, ai cărui reprezentaţi neagă informaţia.
„Furnizorul nostru poate dovedi faptul că procesul de achiziţie, recepţie, depozitare şi ambalare respectă normele legale în vigoare. Eroarea constă în denumirea generică a produsului, care nu a fost denumit în mod corespunzător de către furnizor şi pentru care îşi asumă răspunderea. În urma acestor constatări am dispus încă de ieri retragerea de la vânzare a produselor suspectate”, se arată într-un comunicat al Kaufland.
Controalelele în toată ţara au început ieri, dupa ce un lanţ de magazine din Timişoara a fost amendat de OPC cu 10 mii de lei pentru ca ambala și punea la vânzare resturi de mezeluri, fara eticheta, ambalate în caserole, din diferite sortimente.