Purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Cătălin Chirca, a transmis marţi că aproape jumătate din cele peste 10 milioane de apeluri la 112 de anul trecut nu au fost urgenţe. Oamenii sună pentru că la celălalt capăt al firului "este cineva care le răspunde" și, de multe ori, reclamă traficul blocat și înjură operatorii, scrie Agerpres.
"În continuare, în România, este un număr foarte ridicat de apeluri non-urgente. Oamenii sună pentru alte motive decât pentru cele care sunt în competenţa Serviciului de Urgenţă 112. Anul trecut au fost peste 10 milioane de apeluri la 112, însă aproape jumătate dintre acestea nu au fost urgenţe. Oamenii au sunat pentru diferite motive. De cele mai multe ori sună să solicite informaţii, sună pentru că ei cunosc că la 112 este cineva care le răspunde şi, până la urmă, vorbeşte cu ei", a arătat Chirca, la CNA.
Acesta a precizat că, de cele mai multe ori, cei care sună la 112 solicită informaţii privind traficul rutier.
"Sunt persoane care trebuie să ajungă urgent la aeroport. Traficul este blocat, pentru ei reprezintă ceva urgent, pentru că ei vor pierde avionul. Nu este de competenţa Serviciului de Urgenţă 112. La fel, sunt persoane care au probleme cu electricitatea acasă şi pentru ei local poate reprezenta o situaţie de criză sau o situaţie deosebită, însă 112 nu poate interveni pentru a le repune sistemul de electricitate în funcţiune. De asemenea, sunt şi alte persoane care sună la 112, pentru a adresa injurii operatorilor. Există şi o astfel de categorie, însă cel mai important este să ne adresăm persoanelor care sunt de bună credinţă şi care trebuie să înţeleagă să apeleze 112 doar atunci când este necesar pentru ca acolo să intervină un echipaj de la Ambulanţă, de la Poliţie, de la Jandarmerie, de la Pompieri sau de la Salvamont", a spus Cătălin Chirca.
STS anunță o campanie de conștientizare: Sună responsabil la 112
Prezent online la şedinţa Consiliului Naţional al Audiovizualului, alături de Cătălin Nunu, un alt reprezentant al STS, Cătălin Chirca a prezentat o solicitare a STS referitoare la campania de conştientizare a publicului privind apelarea responsabilă a Serviciului de Urgenţă 112. Campania ar urma să se desfăşoare în următoarele şase luni.
"De douăzeci de ani numărul 112 funcţionează în România. Răspundem la urgenţe în fiecare minut, oră de oră. Cu toţii putem să ne asigurăm că serviciile de urgenţă sunt disponibile şi eficiente în caz de pericol. Peste 10 milioane de apeluri ajung la 112 în fiecare an. Aproape jumătate nu reprezintă urgenţe. Aşa că, dacă nu e urgenţă, mai gândeşte-te! Sună responsabil la 112. O campanie a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale", se arată în textul apelului STS.
Cătălin Chirca a subliniat că o astfel de iniţiativă ar putea să ajute serviciul 112, reducând timpul în care se procesează un apel urgent şi care trebuie să ajungă la agenţiile specializate.
"Toate aceste apeluri nu pleacă mai departe, ca să nu încărcăm agenţiile specializate şi să putem să le degrevăm de o astfel de presiune a unor apeluri non-urgente. Tocmai de aceea, aceste clipuri ar trebui să trezească un sentiment de conştientizare în fiecare dintre noi", a subliniat reprezentantul STS.
Solicitarea STS a fost aprobată ulterior de CNA, preşedintele Consiliului, Monica Gubernat, precizând că, deocamdată, instituţia nu mai are posibilitatea de a da recomandări, urmând să se revină asupra acestei prevederi din lege. "Noi o să vă redirecţionăm solicitările către redacţiile tv şi radio”, a spus aceasta.
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este administratorul Serviciului de Urgenţă 112.
Editor : M.I.