România a început să conteze pe harta europeană a evenimentelor culturale. Potrivit unui studiu IRES, 8 din 10 persoane chestionate spun că participă la astfel de evenimente, organizate în ţară ori în străinătate. Cele mai populare sunt sărbătorile locale şi târgurile. Festivalurile muzicale sunt preferate de 57% dintre intervievaţi, fiind urmate de competiţiile sportive. De altfel, 40% dintre ei au mers la cel puţin un eveniment muzical pe an şi doar 6% le-au evitat complet.
Cei care participă la evenimentele muzicale au în vedere câteva criterii. 90% dintre ei ţin cont de artişti, 55% de participarea prietenilor, iar 44% sunt influenţaţi de preţurile biletelor sau cheltuielile pe care le implică.
Şi dacă vorbim de bani, bugetul anual alocat participării la concerte sau festivaluri muzicale este, pentru cei mai mulţi, sub 1.000 de lei. O treime pune deoparte 50 de lei pentru băutură sau mâncare, 11% plătesc între 100 şi 200 de lei, iar 8% sunt dispuşi să cheltuie peste 300 de lei. Asta în timp ce 1 din 4 români nu cheltuie nimic pentru acest tip de evenimente.
La capitolul popularitate, cel mai bine stă festivalul Untold, urmat de Festivalul de muzică uşoară de la Mamaia cu un procent de 6%, apoi Summer Well (5%) şi Electric Castel (3%).
Ce înseamnă însă un festival bine organizat? Acelaşi sondaj IRES arată că pentru 40% dintre români, cele mai importante elemente sunt condițiile de igienă, şi apoi măsurile de siguranţă, spațiile de parcare şi curățenia.
Profilul participanţilor la festivalurile de muzică arată astfel: ei ascultă muzică pop străină, 9 din 10 folosesc internetul, iar 64% obişnuiesc să iasă în aer liber săptămânal.
Studiul a fost realizat în luna iulie, pe un eşantion de 800 de persoane, cu vârste cuprinse între 16-50 de ani, din mediul urban. Sondajul are o marjă de eroare de ± 3,5%.