Statul la cozi e sport naţional la români, cu rădăcini în anii comunismului, greu de smuls, susţin psihologii. Se stă la coadă pentru orice - mâncare, băutură, electrocasnice, facturi... Iar acest comportament devine şi mai evident în prag de sărbători.
Parcarea din apropierea unei pieţe mari din Capitală arăta ieri de parcă tot Bucureștiul venise să facă aici cumpărături. Românii au lăsat pe ultima sută de metri cumpărăturile pentru Revelion în speranţa că preţurile vor scădea.
„Am văzut și eu (coadă) la pește și am vrut să iau, dar nu am găsit ce voiam, probabil că (sunt cozi) la pește, la struguri, la astea care trebuie consumate de Anul Nou”, spune o bucureșteancă.
„Ca la sărbători. Știți, unde e unul, să vadă și ce se vinde acolo”, explică un alt bucureștean.
Un leu în minus înseamnă însă şi câteva zeci de minute de stat la coadă.
„Cu coada suntem prea învăţaţi ca să nu stăm! Cel puţin noi, cei mai în vârstă. Cei tineri nu, ei au chesti cu cumparatul online”, explică o femeie.
La pachet cu statul la coadă vine şi târguiala:
- Ce are asta? E de tinichea asta? Ce are?, întreabă clientul, nemulțumit de preț.
- Nu pot să îmi dau seama. Atât de mofturoşi sunteţi!, spune plin de năduf vânzătorul.
Dar românii nu fac rânduri doar pentru mâncare. Pentru reînnoirea permisului auto, 1000 de oameni s-au adunat la coadă în Bucureşti în urmă cu o lună.
„Dacă vii la ora 11 rişti să se facă ora 16.30 şi să fii nevoit să te întorci acasă”, spunea atunci unul dintre martori.
Şi în multe oficii poştale abia mai ai loc să arunci un ac.
„Nu se poate, chiar în halul ăsta! Se dă ceva, se dau ouă!”, exclamă oamenii indignați.
Românii se mută cu statul la coadă şi peste hotare. Ieşenii trec graniţa în Republica Moldova ca să cumpere carburanţi mai ieftini.
„Luăm dublu ce am lua din România, dublu! şi motorină şi tot, absolut”, spune unul dintre ei.
Pentru acest comportament, psihologii au o explicaţie: o reminiscenţă comunistă de care nu vom scăpa prea curând!
„O coadă înseamnă o garanție a unui serviciu mai bine sau mai puțin bine făcut, de multe ori dacă vorbim despre magazine, tot timpul asociem coada cu ceva bun, ceva proaspat ce trebuie cumpărat”, explică psihologul Jeni Chiriac.