Rectorul Universității București, Marian Preda, a declarat, în cadrul conferinței Digi 24 „Vreau la școală!”, că învăţământul românesc trebuie separat de „interesele politice de masă, populiste" şi focalizat pe o educaţie de calitate, centrată pe elite, în condițiile în care, în acest moment, investițiile în învățământul de elită sunt, practic, zero.
„Marile universităţi de patru ani cad în topurile internaţionale şi rar mai e câte una pe acolo. Nu există un program pentru marile universităţi, pentru susţinerea lor, aşa cum e în toate statele puternice şi nicio schemă de finanţare a cercetării fundamentale în învăţământul superior. De fapt, dacă ne uităm la toate acestea, vedem că tot învăţământul s-a uniformizat în jos. Cred că trebuie să separăm învăţământul de interesele politice de masă, populiste şi trebuie să-l focalizăm şi pe educaţie incluzivă, dar de calitate, şi pe un învăţământ centrat pe elită şi pe producerea de cunoaştere de inovaţie în societate”, a spus Preda,
Potrivit rectorului, sistemul de învăţământ trebuie să urmărească trei mari obiective: să alfabetizeze cetăţenii, să-i pregătească pentru piaţa muncii şi să producă elite în diverse domenii.
„Cu toţii avem nevoie de cei care trag înainte economia, cultura, industria, dar în această perioadă ne trebuie mari creiere care să producă un vaccin, nu ne trebuie o armată de oameni care să ştie medicină, biochimie”, a arătat Preda.
„În România, procentul din PIB alocat educaţiei este 3,5 %, Pentru cercetare alocăm 0,2 - 0,3 %, adică, aşa cum se spune în mediul academic, «nimic, virgulă ceva» din PIB, în timp ce ţinta ar fi 1%, iar la nivel european este 2% din PIB pentru cercetare”, a mai spus rectorul Universității București, care a adăugat că devine „esențial” modul în care folosim toate aceste resurse.
Profesorul doctor Marian Preda a dat ca exemplu negativ situația actuală a liceelor tehnologice, unde teoria este „sterilă” iar elevii nu învață nici meserie și nu pot lua nici examenul de bacalaureat.
„Înainte de 1989 se împărţeau elevii între cei care mergeau la şcoli vocaţionale şi profesionale şi liceu şi doar 10% ajungeau la facultate. Doamne fereşte să spun că e bine, dar şcolile vocaţionale, şcolile profesionale au fost transformate în licee tehnologice de la care nimeni nu ia bacalaureatul. De ce investim în continuare în astfel de licee în care, în loc să înveţe o meserie, (elevii) fac o teorie sterilă şi nu iau bacalaureatul?”, a spus rectorul Preda.
Conferința „Vreau la școală! Despre nevoia de educație incluzivă și de calitate” a fost organizată de Digi 24 la București împreună cu Fundația Agenția de Dezvoltare comunitară „Împreună”, Reprezentanța Comisiei Europene în România, INSCHOOL - proiectul comun al Uniunii Europene si Consiliului Europei, Universitatea din București şi Administraţia Prezidenţială.
Editor : M.L.