Premierul Nicolae Ciucă a anunţat, marţi, în şedinţa de Guvern, că de mâine începe distribuirea tichetelor pentru plata facturilor la energie. Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a spus la rândul lui că, dacă se va aproba Ordonanţa de Urgenţă, plăţile online vor putea fi făcute pentru a achita facturile la furnizorii de energie.
„Începând de mâine, începe programul de distribuire a tichetelor pentru plata facturilor la energie. Aş dori să subliniez că astăzi avem o OUG prin care asigurăm implementarea sistemului de plăţi electronice”, a spus premierul Ciucă în deschiderea şedinţei de Guvern.
Marcel Boloș a arătat că, urmare a observaţiilor şi a sugestiilor primite odată cu Ordonanţa 166, a venit această solicitare ca aceste plăţi să fie făcute în platforma electronică şi sistemul informatic pe care îl avem disponibil pentru implementarea mecanismului.
„Practic, dacă se va aproba Ordonanţa de Urgenţă, plăţile online vor putea fi făcute pentru a achita facturile la furnizorii de energie, va fi o aplicaţie informatică simplă care va presupune încărcarea în platformă a documentelor necesare plăţilor, respectiv cartea de identitate, cardul de energie şi factura doveditoare a datoriei faţă de furnizorul de energie şi în acest fel răspundem la toate solicităriel, având trei posibilităţi de efectuare a acestor plăţi, respectiv cea prin oficiile poştale, cea prin apelare direct la poştaşi şi spărăm ca, după şedinţa de astăzi, să avem şi forma aceasta aprobată de plăţi electronice”, a declarat Boloş. Ministrul Investiţiilor a precizat la rândul lui că de mâine începe distribuţia cardurilor de energie.
Premierul Ciucă i-a cerut ministrului să continue să se coordoneze cu ministerul cercetării, astfel încât, prin Poşta Română, „să existe garanţia că tot ceea ce au decis se realizează şi în practică şi ajung la beneficiar, aşa cum şi-au asumat”.
Cum vor putea fi plătite facturile la energie și cine primește ajutorul de 1.400 de lei
Potrivit MIPE, cardurile ajung la beneficiari în perioada 1-28 februarie 2023 şi se vor putea efectua plăţi începând cu 1 martie. Cei care îşi păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul şi pentru tranşa a doua, începând cu luna septembrie. Ajutorul se acordă în două tranşe, a câte 700 lei fiecare.
Serviciile/produsele care se pot plăti sunt: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.
Totodată, se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. De asemenea, cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la epuizarea sumei.
Pe de altă parte, plăţile se fac prin mandat poştal şi nu se pot efectua mai mult de 8 plăţi pe loc de consum pe durata programului de sprijin.
Ajutorul nu se consideră venit şi nu afectează: venitul minim garantat, alocaţia pentru susţinerea familiei sau statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie să depăşească 2.000 lei pentru a beneficia de sprijin.
Cardul se aduce de către Poşta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire. Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.
Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulţi beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeaşi adresă de domiciliu.
Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuieşte la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia). Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
În ceea ce priveşte actele necesare pentru plată, sunt necesare cardul de energie (primit prin Poşta Română), actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire şi actul de identitate al împuternicitului), factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înştiinţare de plată din partea furnizorului sau certificat de validare a datoriei din partea asociaţiei de proprietari/locatari, în cazul plăţii încălzirii în sistem centralizat de termoficare).
„Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declaraţie pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuieşte”, transmite MIPE.
„Orice încercare de vânzare anulează cardul şi atrage o amendă contravenţională între 42.000 - 60.000 lei. Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepseşte cu amendă contravenţională între 4.500 - 6.000 lei”, mai transmite MIPE.
Editor : Robert Kiss