Iosif Szentes, directorul general al CFR Călători: „Iniţial am dorit să achiziţionăm 120 de rame electrice şi 120 de automotoare. Cam ăsta ar fi necesarul de material rulant pe următorii 7 ani”.
Un plan ambiţios dat peste cap, însă, de lipsa banilor. Şefii companiei feroviare şi-au dat seama că nu le vor ajunge fondurile decât pentru cel mult 104 trenuri electrice şi automotoare tip Săgeată Albastră. Şi asta în condiţiile în care pe lângă fondurile proprii şi alocările de la bugetul de stat vor accesa şi bani europeni.
Licitaţia pentru primele trenuri ar putea fi lansată chiar în primăvară, iar cu puţin noroc contractul se poate semna până la finalul anului.
Iosif Szentes: „Sunt alocate pentru acest an 100 de milioane de lei. Am putea să cumpărăm 4-5 rame electrice sau automotoare noi. CFR Călători mai dispune de o sumă de 126 de milioane de lei”.
Şefii companiei vor licitaţie internaţională şi au şi câteva cerinţe destul de clare.
Iosif Szentes: „Trebuie să corespundă la temperaturi minime de -40 de grade, la temperaturi maxime la nivelul şinei de +50 de grade”.
În România s-au construit în ultimii doi ani două trenuri electrice. Au făcut-o craiovenii de la Softronic, care au în plan să mai realizeze unul. Şefii de la CFR Călători se aşteptă însă la oferte şi din partea unor mari firme străine.
„Săgeţile albastre” sunt cele mai noi trenuri ale CFR Călători. Au fost cumpărate în perioada 2003-2007 şi au costat 320 de milioane de euro.
Au fost achiziţionate atunci 120 de astfel de automotoare. Din ele doar jumătate mai funcţionează, iar alte 4 ar trebui să iasă în acestă lună de la reparaţii.
Restul locomotivelor şi vagoanelor au o vechime cuprinsă între 25 şi 40 de ani.
CFR Călători are nevoie de trenuri noi, spun călătorii, nemulţumiţi de condiţiile din vagoane.
După ce vor fi cumpărate noile trenuri vor circula din Capitală spre Craiova, Constanţa şi Braşov, dar şi pe tronsoanele din vestul ţării care au fost modernizate. Trenurile de stat au transportat anul trecut aproximativ 55 de milioane de călători.