Doar 20 de lei pe lună cheltuie în medie populaţia pentru mesele la restaurant sau pentru cazarea la hotel. Înseamnă puţin peste un procent din banii alocaţi lunar pe cheltuielile de zi cu zi. Iar asta din cauza veniturilor mici, care trebuie să acopere atât aprovizionarea cu mâncare, cât şi plata facturilor la utilităţi şi transport.
Nici ieşirile cu prietenii sau familia de la sfârşit de săptămână ori spectacolele de teatru şi film nu figurează printre priorităţile românilor. În medie, populaţia cheltuie 62 de lei pe lună pentru recreere şi cultură, adică 4% din buget.
Cum își petrec românii timpul liber
În mare parte, românii îşi petrec timpul liber în faţa televizorului. 70 la sută se uită zilnic la televizor, 90 de procente intră zilnic pe internet, iar 80 la sută se relaxează ascultând muzică. Doar 10 la sută dintre români spun că ar face sport dacă le-ar permite timpul.
Aproape 70% dintre români iau masa la restaurant o dată pe lună, în timp ce doar puţin peste 1% spun că mănâncă în oraş în fiecare zi.
Potrivit studiului realizat de ivox.ro. din 6.900 de persoane intervievate doar jumătate ies săptămânal în oraş și doar 15 la sută zilnic.
Peste 80% dintre respondenţi merg o dată la câteva luni în mini-vacanţe, peste 65% merg lunar la concerte, 60% dintre ei merg lunar la cinema, în vreme ce peste 55% dintre respondenţi merg lunar la teatru.
Dacă ar avea mai mult timp liber, 10 la sută dintre români ar face sport, iar 9 la suta ar ieşi în oraş cu prietenii.
Cei mai mulţi români iau problemele de la muncă acasă, deși peste 87 la sută susțin că au suficient timp liber. Marea majoritate a românilor spun că și-ar îmbunătăți modul actual de a-şi petrece timpul liber dacă ar avea bani.
Telefoanele, în topul cumpărăturilor
Românii nu dau bani pe cărţi, dar alocă sume consistente pe telefoane inteligente sau pe tot felul de accesorii de ultimă generaţie. Iar asta în ciuda faptului că nivelul de trai nu a crescut.
Pe telefoane obişnuite sau inteligente, românii au cheltuit 187 de milioane de euro în primele şase luni ale anului, cu 17% mai mult decât în aceeaşi perioadă a lui 2012. Iar asta, fără a ţine cont de sumele date pe aparatele cumpărate la prelungirea abonamentelor de telefonie.
Vânzările de telefoane inteligente au prins, de altfel, aripi tot mai mari. Anul trecut, magazinele din România au vândut aproximativ un milion de aparate inteligente, dintr-un total de 3,5 milioane de telefoane.
Banii cheltuiţi îi depăşesc pe cei investiţi în frigidere, maşini de spălat şi aragazuri: 131 de milioane de euro din ianuarie până în iunie - întâmplător, o cifră care a cunoscut o creştere modestă faţă de 2012. În total, românii au lăsat 700 de milioane de euro în magazinele de electronice şi electrocasnice, în creştere faţă de anul trecut.