Carburanți mai scumpi. Guvernul dă șah-mat șoferilor

Data actualizării: Data publicării:
Federal Budget Expected To Reveal Welfare Cuts And Tax Increases
MELBOURNE, AUSTRALIA - MAY 13: A man fills his car up with petrol on May 13, 2014 in Melbourne, Australia. Tony Abbott's Coalition government will deliver it's first federal budget tonight and is expected to reveal several welfare spending cuts and tax increases as well as increases in defence and infrastructure spending. (Photo by Scott Barbour/Getty Images)

Scumpirea carburanţilor nu-i va face pe şoferi să renunţe la confortul maşinii personale pentru a se înghesui în autobuze sau metrouri. Economiştii consideră majorarea anuntată prea mică pentru a schimba comportamentul de consum al românilor care locuiesc în marile aglomeraţii urbane. De data aceasta, legile economiei sunt în favoarea Guvernului.

Guvernul a mutat câştigător atunci când a anunţat scumpirea carburanţilor. Iată de ce! Daca un sofer face în fiecare zi lucrătoare a săptămânii 10 kilometri până la serviciu şi alţi zece kilometri înapoi spre casă, parcurge aproximativ 400 de kilometri lunar.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: Cu preţul actual al benzinei, de 4,6 lei pentru un litru, într-o singură lună drumul spre serviciu îl costă pe şoferul din exemplul nostru 180 de lei.

Costurile sunt calculate la un consum mediu, în oraş, între 9 si 11 litri de carburant, la 100 de kilometri.

Cătălin Bălan, reporter Digi24: Să vedem şi ce costuri ar avea acesta dacă ar renunţa la maşina. Ar plăti 50 de lei pentru un abonament pe toate liniile de transport in comun. 70 de lei l-ar costa un abonament lunar cu călătorii nelimitate la metrou. Şi ca să aibă mai multă mobilitate, poate rezerva un mic buget şi pentru câteva călătorii cu taxiul. În total costurile ar fi tot de 180 de lei, la fel de mari ca în situaţia în care ar folosi maşina personală.

Dacă va scumpi cu 40 de bani litrul de carburant, Guvernul va aduce peste 2 miliarde de lei anual la buget. Şoferul care merge cu maşina la serviciu va plăti cu 20 de lei în plus, lună de lună. O sumă prea mică pentru a schimba comportamentul consumatorilor, spun economiştii.

Alexandra Smedoiu, director companie de consultanţă: Cererea de combustibili are o elasticitate destul de scăzută. Ce înseamnă acest lucru? În mod normal, orice produs, atunci când creşte preţul, consumăm mai puţin, cu excepţia produselor de bază. La fel şi cu carburantul: creşte preţul, tot vom consuma.

Reporter: Nu renunţaţi la maşina mică?

Șofer: Cum să renunţ. Asta e treaba! Ne-am luat-o ca să o folosim, nu-i normal? S-a adeverit că lumea are nu are bani se urcă în maşină, asta e!

Alt șofer: Nu mă afectează scumpirea motorinei sau benzinei!

Trecerea la transportul în comun nu depinde de preţul abonamentelor, spun economiştii, ci de serviciile oferite. Astfel, şoferii vor fi tentaţi să renunţe la maşinile personale nu din cauza costurilor mai mari, ci doar atunci când vor avea parte de confort sporit şi, la fel de important, când transportul public va ajunge la timp la destinaţie.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri