„Caietul este oglinda elevului”, spuneau mereu profesorii elevilor.
Scrisul cu alineat, uşor aplecat şi cu stiloul a fost înlocuit treptat de cel cu pixul, grăbit şi dezordonat.
Literele frumoase de altă dată s-au boţit, seamănă cu hieroglifele acum, greu de descifrat chiar şi de autorii textelor.
Profesorii spun că dispariţia materiei caligrafie din programa şcolară este una dintre cauzele situaţiei în care am ajuns.
„Caligrafia nu mai este disciplină de studiu în învăţământul primar de aproape 15 ani. Odată cu înaintarea în vârstă, volumul informaţiilor pe care trebuie să le stocheze prin scris creşte, şi odată cu creşterea acestui volum de informaţii este influenţată şi calitatea scrisului”, a declarat Iliana Dumitrescu cercetător ştiinţific Insitutul de Ştiinţe ale Educaţiei.
Accesul la calculator încă de mici este o altă cauză a scrisului urât pe care îl au majoritatea copiilor.
„E mai simplu să scrii pe o tastatură unde nu trebuie să ţii neaparat cont de semnele de punctuaţie”, a explicat Daniela Mihăilă, învăţătoare.
„Scriu foarte urât şi lucrul acesta se vede din caietele lor de notiţe, notiţe care sunt luate prescurtat ceea ce fac pe calculator pe tastatură se întămplă şi pe caietul lor de notiţe”, a afirmat profesorul Ion Dobrică.
Nu doar elevii au problme cu scrierea, ci şi părinţii lor. Un studiu al Comisiei Europene arăta că în 2009, 40 % din populaţia României avea probleme cu scrierea şi citirea, în condiţiile în care media Uniunii Europene este de doar 17 %.